Vriendschap, angst en onderdrukking in Irak

Alie 24 juni 2021
De sterren boven Bagdag speelt zich, zoals de titel al aangeeft, af in Irak, in de stad Bagdad.
In de proloog lezen we over de bijzondere band tussen het jonge dorpsmeisje Huda en Rania, de dochter van een Sjeik. Ondanks het verschil in afkomst hebben de beide meisjes een sterke vriendschapsband.

Dan schakelen we over naar 2002, zo'n 24 jaar later. De Irakese bevolking leeft onder het bewind van Saddam Hoessein. Het verhaal wordt nu afwisselend verteld vanuit 1 van de 3 hoofdpersonen in het boek.
Huda is getrouwd, heeft een zoon en werkt als kostwinner bij de Australische ambassade voor de vervangend ambassadeur Tom Wilson. Ally is de jonge vrouw van Tom en probeert meer te ontdekken over het leven van haar moeder die in haar jonge jaren ook in Irak heeft geleefd. Rania is een weduwe met een mooie jonge dochter die probeert te leven van de inkomsten van haar kunstgallerij. De vriendschap tussen Huda en Rania blijkt al jaren geleden verbroken te zijn.

Huda wordt onder druk gezet door de geheime politie om vriendschap te sluiten met de buitenlandse Ally om haar vervolgens te bespioneren. Rania komt in een lastige positie wanneer ze haar dochter probeert te beschermen en Ally leert meer dan verwacht over het leven van haar moeder. Zoals te verwachten komen de levens van de vrouwen samen en moeten ze keuzes maken voor hun eigen toekomst, maar vooral voor die van hun geliefden.

Bij het zien van de kaft van het boek verwachte ik een verhaal in de trant van De Vliegeraar of Duizend schitterende zonnen. Dat bleek niet het geval te zijn. Het is meer een roman met een spannend verhaal. Een verhaal over vriendschap, vertrouwen, wantrouwen, onderdrukking en angst.
Een verhaal dat zich afspeelt onder een regime dat wij ons niet kunnen voorstellen, waar mensen elke dag in angst leven en onder druk worden gezet.

Gina Wilkonson heeft dit boek voor een deel gebaseerd op haar eigen ervaringen. Zij heeft enige tijd in Irak gewoond net als Ally en was daar bevriend met een vrouw als Huda, waarvan later bekend werd dat zij onder druk van de geheime politie de vriendschap was aangegaan.
De schrijfster geeft ons in mooie bewoordingen een beeld van het land en de cultuur, maar vooral van het leven van Irakezen in die tijd, waarin de geheime politie zo'n grote rol speelde.
Als lezer begrijp je de dillemas waar de vrouwen voor staan. Je zult mee moeten werken of je wilt of niet, er is geen andere keuze.

Meer recensies van Alie