Uitwerking laat te wensen over

Alie 20 juni 2023
Sandrone Dazieri is een Italiaanse schrijver die enkele jaren geleden in Nederland bekend werd door zijn populaire serie Dood de Vader. Hij is nu terug met de nieuwe thriller Wespenman.

In het dorpje Cremona in Italie wordt een jong meisje, Amala, op klaarlichte dag ontvoerd.
Al snel legt de tante van Amala, Francesca, de link met moordzaken uit het verleden. Zij was de advocate van de toenmalige verdachte en is er altijd van overtuigd geweest dat de man onschuldig veroordeeld is. Francesca gaat op onderzoek uit en komt daarbij in aanraking met de mysterieuze Gerry. Samen gaan ze verder op zoek naar Amala en haar ontvoerder.
We lezen over bizarre omstandigheden waaronder Amala gevangen wordt gehouden en volgen de zoektocht naar het meisje door het duo Francesca en Gerry.
Tussendoor wordt geschakeld naar het verleden, naar de moorden die 32 jaar geleden zijn gepleegd en de manier waarop een corrupte agente, Itala Caruso, heeft gezorgd voor belastend bewijs. Vervolgens volgen we Itala in de 2 jaren na die veroordeling en de gevolgen die het voor haar hebben gehad.

Na een spannende start wordt de vaart er jammer genoeg uitgehaald bij de eerste overgang naar het verleden waar veel personages worden geintrodueerd. Het is lastig om het overzicht te houden door het grote aantal Italiaanse namen dat in korte tijd voorbijkomt. De corruptie in het politiekorps wordt uitgebreid beschreven, maar voelt ook als langdradig.
De spanning komt daarna niet echt terug. De omstandigheden van Amala's gevangenschap zijn bijzonder en zouden daardoor erg spannend moeten zijn. Toch komt de spanning niet bij mij binnen en blijft het voor mij slechts tekst op een bladzijde.

Het idee voor Wespenman is goed bedacht, maar helaas niet zorgvuldig uitgewerkt. Overhaaste conclusies, een onduidelijk motief van de dader en onwerkelijke situaties maken dat de wervende teksten op voor- en achterzijde van het boek voor mij niet waargemaakt zijn.

Meer recensies van Alie