Pubers, vuurwerk en drama. Simpel maar fijn om te lezen!

aliesxo14 20 oktober 2019
Ik had het geluk via Hebban ‘Drama Queen’ te mogen lezen in ruil voor een recensie.

Drama Queen vertelt het verhaal van Angel, die allesbehalve een engeltje is. Ze groeit op in een achterstandswijk, is niet populair op school, zoekt contact met haar alcoholistische opa en heeft een moeder die in een stripclub werkt. Het leven is hard en zo ervaart de puberende Angel het ook. Toch veranderd alles als ze een nieuw klasgenootje krijgt: Kayleigh. Door haar leert Angel dingen kennen die ze nooit eerder voelde en wist. Maar voor Angel er precies achter komt wat er aan de hand is, verdwijnt Kayleigh.

Angel is een standvastige, eerlijke puber die haar eigen gang gaat en haar eigen boontjes dopt. Vrienden heeft ze niet, ze maakt met iedereen en alles ruzie en stilzitten is ook lastig. Maar dan leert ze Kayleigh kennen. Kayleigh komt gedurende het boek steeds in korte fragmenten terug. Ze worden beide ouder, ze zijn aan het puberen, proberen nieuwe dingen, maken ruzie en bespreken langzaam wat er omgaat in hun hoofd. De personages in het boek zijn levensecht en de leeftijdsgenoten van Angel veranderen met haar leeftijd mee. Dat is leuk om te lezen, toch miste ik hier en daar wat diepgang en blijft bijvoorbeeld de relatie tussen Angel en Kayleigh erg oppervlakkig.
Het beeld dat wordt geschetst in het boek is realistisch, maar makkelijk te lezen waardoor ik de omgeving en de personages voor me zag. De wereld van Angel is klein, het meeste speelt zich af in diezelfde wijk, en toch blijft het interessant. Ik betrapte mezelf er vooral op ‘even’ te gaan lezen om vervolgens pas een uur later weer op te kijken. Dit kwam vooral door de dialogen tussen Angel en haar moeder. Ze schelden, schreeuwen, gooien met deuren, huilen en lachen samen. Ze zijn allebei ontzettend eerlijk, over mannen, gevoelens, geld en de gedragsproblemen van Angel. Ik denk dat ik dat het mooiste vind aan het hele boek; de rauwe rand van de band tussen Angel en haar moeder.

De schrijfstijl van Derk Visser is simpel, maar zeker niet saai. Benieuwd naar het einde was ik tijdens het lezen wel, maar toen ik het boek even opzij legde, vergat ik het hele boek eigenlijk. Het is voor mij geen ‘Book Hangover’ soort boek. Ik zat daarbij het hele boek te wachten op een hoogtepunt dat niet echt kwam, wat ik ervaarde als jammer.

Kortom, een simpel boek dat prima wegleest en die je meeneemt in de wereld van pubers in een achterstandswijk met ouders die alles doen om de kost te verdienen. Origineel, maar niet super bijzonder. Van mij krijgt het 3 sterren!

Meer recensies van aliesxo14