De misdaden van die tijd mogen niet vergeten worden

Aline van Wijnen 15 juni 2020 Auteur
Er zijn al honderden boeken over de Tweede Wereldoorlog geschreven en dat is maar goed ook: de misdaden van die tijd mogen niet vergeten worden. Dit boek onderscheidt zich door het vertelperspectief. In de meeste oorlogsboeken wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van degenen die werden onderdrukt. Deze keer kruipen we in de huid van Hetty, de dochter van een hooggeplaatste nazi-officier. Het is duidelijk dat zij, net als haar ouders, aan de kant van Hitler staat. Als kind weet ze het immers niet beter.
Dat wordt vanaf het begin goed neergezet: Hetty adoreert Hitler en denkt over hem en het regime zoals je van een kind van een nazi mag verwachten. Later zien we haar kijk op de werkelijkheid veranderen. Heel langzaam, stap voor stap leert ze haar eigen mening te vormen, zelfs als die mening totaal anders is dan die van haar ouders, zelfs als die mening gevaarlijk is. Daarin wordt ze beïnvloed door haar geliefde Walter: een knappe Joodse jongen die haar de waarheid over het regime en de situatie van de Joden in Duitsland vertelt. Ik vraag me af of Hetty’s kijk op de wereld zou zijn veranderd als Walter niet in haar leven was geweest.
Louise Fein heeft haar research grondig gedaan: de sfeer van die tijd is goed neergezet. Het is alsof je in een tijdmachine stapt en naar het vooroorlogse Duitsland wordt gebracht. Ze heeft meerdere aspecten van de maatschappij van die tijd aangekaart: mensen die Hitler blindelings volgden, mensen die hem een gek vonden en zich tegen hem verzetten, het leed van de Joodse bewolking. Haar schrijfstijl is vrij eenvoudig en daardoor toegankelijk. Dat past bij de hoofdpersoon Hetty: zo zou zij kunnen denken, die worden en zinnen had zij kunnen gebruiken. Het is alsof je in haar hoofd kruipt en alles ziet en hoort zoals zij dat heeft gedaan.
De onmogelijke liefde in dit verhaal en de offers die ervoor worden gebracht zijn hartverscheurend. Toch vond ik sommige keuzes van Hetty en Walter niet handig en zeker niet verstandig, al begrijp ik wel dat het waarschijnlijk bij hun jonge leeftijd hoorde.
De dochter van de nazi is een ingrijpend verhaal over de liefde onder onmogelijke omstandigheden, belangrijke keuzes, indoctrinatie, vriendschap, verraad en verzet.

Meer recensies van Aline van Wijnen