Literaire recensie - De escaperoom

Ambje123 22 oktober 2020
‘’De hoogste vorm van oorlogskunst is onderwerping van de vijand zonder gevecht’’
– Sun Tzu. Dit is hoe het boek begint. Het brengt je meteen in een bepaalde stemming.

Het boek De escaperoom is geschreven door Megan Goldin. Het is een psychologische thriller waarin 4 personen vast komen te zitten in een lift. Om te kunnen ontsnappen moeten ze verschillende opdrachten uitvoeren. Zo komen ze onder andere te weten wie van hen een moordenaar is. Het oorspronkelijke boek was uitgegeven in 2018 in het Engels door Penguin Random House Australia Pty Ltd. De Nederlandse versie is uitgeven in 2019 door Ambo|Anthos en is vertaald door Roelof Posthuma.

Een belangrijk thema in het boek is jaloezie binnen een groepje werknemers, namelijk The Circle. Deze strijden voor de hoogst en meest betaalde positie binnen het bedrijf Stanhope and Sons. Hiervoor zouden ze zelfs tot het uiterste gaan. Wanneer iemand meer dan hen verdient, zullen ze deze persoon meteen als een vijand bekijken. Doordat ze een hechte groep vormen en dus een gemeenschappelijke vijand hebben, ontstaat er een groepsdruk waardoor ze deze zo snel mogelijk uit de weg willen ruimen.

Tegelijk krijg je ook de verhaallijn van Sara Hall, een nieuwe medewerker in hetzelfde bedrijf, te horen. Zij komt, net zoals de andere, in een wereld van concurrentie, macht en rijkdom terecht. Je merkt dat niet iedereen evenveel kansen krijgt binnen een bepaald bedrijf, maar dat je ook connecties en een hoge opleiding nodig hebt om hogerop te geraken.

De lift is één van de belangrijkste elementen in het boek. Doordat dit een kleine, afgesloten ruimte is, wordt de sfeer meteen duidelijk. Ze kunnen niet meteen ontsnappen doordat de lift gemanipuleerd is. Hierdoor moeten ze samenwerken om er allemaal uit te komen.

De verhaallijn omtrent het bedrijf en de prestatiedrang onder de werknemers is absoluut toepasbaar op de werkelijkheid. Zo heb je wel altijd een collega die de beste wil zijn en hier veel voor over heeft, alsook collega’s die net het minimum aan werk verrichten. Je hebt altijd wel personen die jou en je werk willen boycotten, je het heel moeilijk maken en roet in het eten willen gooien. Dit zal hun eigen aanzien vergroten, waardoor ze hogerop kunnen komen. Het is dus zeker realistisch.

Ook is het verhaal opgebouwd uit twee delen die elkaar voortdurend afwisselen. Enerzijds heb je persoonlijke verhaal van Sara Hall. Anderzijds het verhaal van ‘De lift’. Doordat deze elkaar afwisselen is er een duidelijke structuur in het boek. Hiermee creëert de schrijver twee verschillende vertelperspectieven. Hoewel je in het eerste deel meteen te weten wil komen wat er zich in de lift afspeelt, is de verhaallijn van Sara wel noodzakelijk.

Tijdens het lezen van het boek krijg je te maken met verschillende gevoelens. Zo creëer je sympathie voor Sara. Ze komt over als een braaf, lief en gevoelig meisje. Ook kan je je goed inleven in haar situatie, omdat je zelf ook in de toekomst deze verschillende fases van het leven moet doormaken.

Ondanks dat het Megan’s eerste Nederlands vertaalde thriller is, was het wel een internationale bestseller. Hiernaast kreeg ze ook vele goede commentaren. Zelf vond ik zeker dat ze gelijk hadden, want het was wel degelijk een goed boek. Ik vond het goed en boeiend geschreven, waardoor het boek als een sneltrein las.

Het lezen van het boek was voor mij een leuke ervaring. Dit omdat het boek vlot las, maar ook interessant was door de twee verschillende verhaallijnen. Het einde verraste me ook aangenaam omdat ik dit niet had verwacht. Daardoor vind ik het boek een echte aanrader!

Meer recensies van Ambje123