Coming of age én kroniek van een woonwijk in één

An Pauwels 11 maart 2020
Wie Wees Onzichtbaar achter de kiezen heeft, kan niet anders dan onder de indruk zijn door de razende vertelkracht van deze coming of age, overlevingsstrijd en kroniek van de Bijlmer in één. Het is méér dan het verhaal van de schuchtere jongen Metin die opgroeit in het decor van de verloederende Bijlmer en er zich er ontworstelt aan zijn autoritaire en tegelijk apathische vader. Het is vooral het universele verhaal van elk van ons die zijn plek zoekt in het leven, leert te vertrouwen op zijn eigen talenten, droomt, hunkert naar vertrouwen, en geblutst raakt. Isik geeft met Wees Onzichtbaar een stem aan een personage dat veel te vaak onzichtbaar bleef in de Nederlandstalige literatuur. Hij doet dat met een knipoog, met een een onstuimig verteltempo en met empathie. Tegelijk blijft hij ver weg van het al te makkelijke tranentrekkerij. Als kind werd Isik - net als zijn geliefde hoofdpersonage - bestempeld als een buitenbeentje en ‘schoonmaker’ genoemd, waardoor opgroeien niet echt een walk in the park was. Maar als schrijver lijkt die positie als buitenstaander alleen maar een grote kracht.

Meer recensies van An Pauwels