Malle, maatschappij-kritische en meedogenloze misdaadroman

Anne-Claire Verham 24 augustus 2021 Hebban Recensent

‘Blijf dicht bij jezelf’, wordt schrijvers vaak aangeraden. Het bleek welbesteed advies aan Karsten Dusse (1973), een Duitse advocaat en auteur die veel nut ondervond van mindfulness. En aldus draait zijn debuutthriller Mindful moorden om een strafrechtadvocaat die in volkomen geestelijke balans overgaat tot moord en andere misdaad. Niet echt de bedoeling van mindfulness, maar liefhebbers van absurde situaties, zwarte humor en rommelige misdaad zullen niet klagen. Bovendien kraakt de auteur een paar sympathieke noten over de arrogantie waarmee in de westerse maatschappij gezinsbelangen ondergeschikt worden gemaakt aan zakelijke belangen. En daar is hij nog niet klaar mee, want dit is het eerste deel van een serie.

Dusse schreef eerder juridische non-fictie en humoristische teksten voor Duitse komedies en andere tv-programma’s. Voor dat laatste won hij verscheidene prijzen, dus komische talent heeft hij beslist. In Mindful moorden blijkt dat talent ook geschikt om buiten Duitsland aan te slaan, soms op het hilarische af. Een nagelbijtende thriller is het boek door alle sarcasme niet geworden, maar als vrij spannende misdaadroman mag het zeker tellen. In ieder geval weet vertaalster Olga Groenewoud goed raad met de stijl van de auteur.

In het verhaal maken we kennis met ik-figuur Björn Diemel. Voor hem leek een glansrijke carrière als strafrechtadvocaat op een prestigieus advocatenkantoor weggelegd, maar helaas kreeg hij een wel erg louche maffioso en diens achterban als enige clientèle opgedrongen. Nu, vele jaren later, moet hij nog steeds te pas en te onpas voor hen opdraven en daar is zijn vrouw helemaal klaar mee. Ze dwingt hem een mindfulnesscoach te bezoeken, want anders mag hij zijn dochtertje Emily van tweeënhalf niet meer zien. De coaching pakt onverwacht goed uit en Björn krijgt de mindfulle levenshouding uitstekend onder de knie. Het doet zijn relatie met Emily drastisch verbeteren, maar zijn cliënten worden er niet minder intimiderend door. Zo komt hij ertoe zijn nieuw verworven geluk op drastische wijze te verdedigen. Behalve criminelen en zijn vrouw krijgt hij dan echter ook zijn bazen en een rechercheur op zijn dak. Nu moet hij alle mindfulle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden (en op zijn romp).

Wie verwacht dat mindfulness in dit boek wordt wegzet als zweverige onzin zal bedrogen uitkomen. Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een mindfulnesstip die vervolgens in de rest van het hoofdstuk een rol speelt. Daarmee is dit wel degelijk ook een boek over mindfulness, zij het dat de casus waarmee de tips worden geïllustreerd volledig is verzonnen en nogal curieus uitpakt.

Was het daarbij gebleven, zou dit verhaal waarschijnlijk als ludiek maar niet zo sterk zijn weggezet. Gelukkig heef het meer diepgang en substantie. Dat is vooral te danken aan de doorwrochte manier waarop het belangrijkste thema, de spanning tussen werk en gezin, met het verhaal is verweven. Dusse weet de alledaagse realiteit van een jong gezin dat op breken staat overtuigend te mengen met een criminele realiteit. Wat uitdraait op een goed gevonden en originele ontknoping die tevens als dringende waarschuwing aan hedendaagse beleidsmakers kan worden opgevat.

Niettemin laat de auteur zijn lezers op twee benen hinken. Aanvankelijk is het gemakkelijk mee te leven met Björn als suburbane stuntel die alleen oneerlijke keuzes en stress krijgt toebedeeld en dan op volkomen begrijpelijke wijze afglijdt. Maar als hij gaandeweg steeds meedogenlozer wordt, gaat hij alsnog tegenstaan. Toch is het juist die negatieve spiraal waar hij in terechtkomt die de lezer nieuwsgierig houdt.

Want mindful of niet, hoe het in hemelsnaam verder moet met Björn is aldoor weer de vraag. Een vraag die in Mindful moorden maar gedeeltelijk wordt beantwoord. Het boek is duidelijk geschreven als eerste deel van een serie. Gelukkig is het niet lang wachten op het vervolg. In Duitsland ligt het al in de winkels en de Nederlandstalige versie, Het kind in mij wil mindful moorden, is in voorbereiding. Dat geeft de niet geheel bevredigde maar wel gefascineerde lezer iets om naar uit te kijken.

Meer recensies van Anne-Claire Verham