Geen droomvakantie maar de hel.

Duivelsbijbel Lineke Breukel
Uitgever: Uitgeverij Village
Nederlands
E-book isbn 9789461852816
Eerste druk juli 2020

Ras Rasmussen, Ras Mus, heeft zijn manuscript over Denemarken af.
Daar staan de heftige gebeurtenissen in die hij heeft meegemaakt.
Zijn uitgever heeft alles ontvangen en voor Ras zit het werk er op.
Van zijn vorige avontuur heeft Ras een vriendschap met de gefortuneerde Sture Bengtson overgehouden. Die stond er op om een luxe camper voor hem te kopen zodat Ras met vakantie naar Nederland kon gaan.
Alleen vond Ras dat zo'n luxe ding niet bij hem paste en wilde liever met een oude camper op pad gaan.

==”Het is een knappe kar, ondanks zijn leeftijd. Je moet het geluid eens horen, daar kan geen moderne wagen tegenop”==

Het plan is om wat enkele oude studievrienden op te zoeken in Amsterdam. Die heeft hij lang niet meer gezien.
Alles loopt gesmeerd en hij voelt zich gelukkig met zijn nieuwe verblijf op wielen.
Helaas krijgt Ras net voor de Nederlandse grens pech met zijn camper.
Daar staat hij moederziel alleen.

Na een tijd stopt er een busje met groep jonge kunstenaars die hem hulp aanbieden.
== “Hé, man, heb je hulp nodig?” Een jonge vrouw kijkt hem aan. Haar volle borsten hangen als rijpe meloenen onder haar.==
Één van de mannen, die zich heeft voorgesteld als Matthias, stelt voor om achter hun aan te rijden. Dan kan hij eventueel morgen naar de camper kijken.
Ras rijdt achter het busje aan en merkt dat ze op een eenzame plek in het bos gaan. Zijn instinct voelt dat er iets niet klopt met Matthias.
Wanneer ze 's avonds bij elkaar zitten en Ras drie liter wijn deelt, komt er een jonge vrouw bij hem zitten die Shy wordt genoemd.
Shy brengt de nacht met Ras door.
Als zijn auto de volgende dag gemaakt is merkt hij dat Shy er niet meer is.
Jammer want hij had afscheid van haar willen nemen.
In zijn achterhoofd blijft hij het gevoel houden dat er iets niet klopt.
Iedereen was te vriendelijk en het achterdochtige gevoel jegens Matthias laat hem niet los.
Als Ras in Nederland bij een tankstation stopt, gaat hij na het tanken op zoek naar wat te eten.
Wanneer hij terug komt en de camper instapt laat hij van verbazing bijna alles uit zijn handen vallen. Zoiets had hij niet verwacht.
Dit is het begin van een nachtmerrie.

Ik heb de eerdere boeken over Ras Rasmussen gelezen en ik vond dit boek net zo spannend als de vorige.
Wat een goed verhaal.
Vanaf het begin hield het boek mij vast in zijn greep en ik kon er moeilijk mee stoppen.
Ik hoop dat er meer avonturen komen over Ras want ik wil ze zeker lezen.

Rotterdam, 5 oktober 2020
Annemarie van de Kuilen