Helaas geen spannende thriller.

Vuurland Pascal Engman
Uitgever: Volt
Vertaald in het Nederlands door Ydelet Westra
E-book ISBN 9789021417660
januari 2020
296 pagina's

Rechercheur Vanessa Frank is op non actief gezet nadat ze met drank op achter het stuur is betrapt.
Vanessa gaat uit eigen wil onder behandeling bij een psycholoog. Ze hoopt dat ze, door in therapie te gaan, haar baan kan blijven behouden.

Vanessa gaat als vrijwilligster aan de slag bij een opvang voor jonge vluchtelingen. In eerste instantie zag ze het niet zitten maar ze krijgt toch plezier in dit werk.
Ze leert Natasja kennen en raakt geïnteresseerd in haar.
Natasja heeft Vanessa verteld hoe bizar de tocht is geweest als vluchteling.
Ze heeft ondanks alles een optimistische kijk op het leven.
Ineens is Natasja verdwenen van de aardbodem lijkt het.
Twee straatkinderen leggen een verklaring af bij de politie omdat zij vreemde mannen met een busje hebben gezien die kinderen lokten om te werken. Ze waren bijna zelf slachtoffer.

In Stockholm wordt een overval gepleegd op een exclusieve horlogezaak.
De dader blijkt geen geweld te hebben gebruikt en was zelfs beleefd tegen het personeel.
Wanneer er enkele zakenmannen worden ontvoerd en een lage losprijs wordt gevraagd, wordt dit als opmerkelijk gezien.

In Vuurland, Chili, is een ziekenhuis die bemiddelde “klanten” heeft en zij kunnen op bestelling organen krijgen.
Dit ziekenhuis is in handen van Carlos, een gewetenloze misdadiger, die flink veel macht heeft. Buitenlandse straatkinderen blijken de donors te zijn voor de organen. Kinderen zonder familie zodat ze niet gemist worden.
Nu heeft Carlos kinderen besteld in Zweden.
Waarschijnlijk is Natasja op deze wijze verdwenen.

Vanessa is via via in contact gekomen met Nicolas, die de overval heeft gepleegd en de zakenmannen heeft ontvoerd.
Tussen hun ontstaat een aparte band.
Zij besluiten alles op alles te zetten om Natasja terug te halen uit Chili.

Vuurland leek een veelbelovend boek.
Ik ging uit van de voorkant en zag een vrouw die alleen in verte keek. Wat mysterieus.
In het begin leek het er op dat de hoofdrol was weggelegd voor Vanessa.
Niets was minder waar want zij verdween naar de achtergrond om veel later actief terug te komen.
Ik werd overdonderd door de vele thema's, personen, insteken en ongeloofwaardige gebeurtenissen dat ik de draad van het verhaal kwijt raakte.
Soms moest ik terug bladeren omdat ik dacht dat ik iets gemist had.
Het plot leek spannend te worden maar helaas. Er was schijnbaar haast omdat het afgeraffeld was. Abrupt plot. Daarna zat er een gat van maanden, zo kwam het over, in het verhaal. Einde.
Jammer.

Rotterdam, 8 mei 2020