Een kat en muis spel tussen de Jakhals en Hamer & Panka.

Zonder genade – Johan Andersen
Paperback Nederlands
Eerste druk mei 2020
384 pagina's
Uitgever Harper Collins

====De man haastte zich door de menigte op de Oudezijds Voorburgwal.
Handen in de zakken en zijn hoofd diep in de kraag van zijn jas.
Het koffertje in zijn linkerhand met een handboei om zijn pols.
Toen hij de Prins Hendrikkade op wilde lopen werd hij besprongen.
Een klap op zijn hoofd en alles werd donker.

Iemand had zijn kleding vervangen door een wit gewaad en hij zat op een houten stoel.
Het rook er muf en bedompt. Het meest verontrustende waren de bloedvlekken op de vloer.
Ondanks dat hij was getraind in het doorstaan van ondervragingen wist hij dat hij dit niet zou overleven.
Hij had het verknoeid.
“Vertel me hoe je heet?”, vroeg hij.
“Mijn naam?”, zei hij, “Het is een koosnaam, de Jakhals”====

Wanneer Hoofdinspecteur Neli Panka en de ex commando Eugene Hamer samen komen, vernemen ze dat er vier doden zijn gevonden wat lijkt op een rituele moord.

Er ontploft een autobom op de Dam als onderzoek net begonnen is.
Deze aanslag wordt opgeëist door “De Discipelen van de Brandende Dageraad”, een terroristische groepering.
Zou er een verband zijn tussen beide zaken?

Het brein achter deze moorden schijnt De Jakhals te zijn.
Ze hebben geen idee wie hij is.
Er wordt verteld dat hij de gevaarlijkste terrorist van Europa is.
Wat de motieven zijn is een raadsel.

Hamer en Panka gaan op jacht naar de Jakhals in Rotterdam, Amsterdam en Brussel.
Omdat er meerdere opsporingsdiensten betrokken zijn bij de jacht op de Jakhals vragen ze zich af of iedereen wel te vertrouwen is.
De sluwe Jakhals lijkt ze namelijk steeds een stap voor te zijn.

Als de Jakhals aan het woord is staat alles cursief, dat geeft duidelijkheid in het boek.

Ik vond dit een geweldig verhaal.
Omdat in het verhaal de Mossad, AIVD en CIA voorkomt kwam ik er achter dat Johan Anderen zijn huiswerk goed gedaan had.
Ik kon het boek bijna niet wegleggen zo spannend vond ik het.
Het plot zat goed in elkaar en het laatste stuk vond ik de kers op de taart.
Geniaal.
4½ *