Wat is een hond? Wat is een mens? Wat is de een zonder de ander?

Annemarieke Baars 13 februari 2022

Hoewel de boekomslag doet vermoeden dat je een leuk en wat luchtig boek gaat lezen over een hond, is dat niet het geval.
Een hondenleven gaat over Chloe Shaw, de auteur van het boek, en hoe haar honden een rol speelden en spelen in haar leven.
Chloe heeft de honden nodig in haar leven. Ze kan als jong kind al haar vragen over zichzelf, over haar leven, over wat zij observeert kwijt bij haar hond. De onvoorwaardelijke aanwezigheid en acceptatie van haar hond geeft haar de support om zich staande te houden.
Chloe een denker. Ze observeert en denkt na. De hond is een bodemloze put voor die gedachten en tegelijkertijd een geduldig luisteraar terwijl ze in stille gesprekken met haar hond haar gedachten onderzoekt. En soms kan ze wegvluchten in een honds “zijn”.
Haar verdere leven zullen steeds verschillende honden haar stappen verder brengen in haar ontwikkeling via puber, twintiger tot nu, getrouwd en moeder.
Ik herkende veel in het boek. Kon als tiener eindeloze gesprekken voeren met mijn hond, mij laven aan zijn warme lijf, rust vinden in zijn ogen en getroost worden door zijn vrolijkheid. Ook als volwassene hebben mijn andere honden mij leren accepteren van wat is.
Het boek is een eerbetoon aan honden en aan hun waarde voor mensen. Mooi en bijzonder om te lezen.

Meer recensies van Annemarieke Baars