Mooi, interessant, maar ook wat "onaf"

"Ge moet ophouden uzelf te straffen, Victor," zegt ze ineens. "dat wil ik u al zolang zeggen, jongen," fluistert ze. Welke last ge ook draagt, laat u helpen als hij te zwaar is, die niet zoals....."

Voor mij is dit waar het in dit boek om draait. Een pionierende vliegenier, gevierd, maar ook met zware bagage komt met zichzelf in de knoop. Het lukt hem echter slecht om zichzelf te ontrafelen.

De auteur, Ines Nijs (zelf deels woonachtig in Afrika) heeft als uitgangspunt voor dit verhaal het leven van een piloot van Sabena gebruikt. Het is echter een fictief verhaal. De term historische roman dekt de lading niet geheel. Het verhaal is eerder psychologisch, opgehangen aan het verleden .

De vliegenier Victor Heylighen worstelt met zichzelf, met zijn huwelijk, met de vooruitgang in het vliegen en een aantal trauma's die hij in zijn leven heeft opgelopen. Hij weet niet wat hij met zichzelf aan moet en ploetert en ploegt door zijn leven. Ondertussen wel brokstukken achterlatend.

De auteur heeft in mijn ogen een 3-dimensionaal mens neergezet in het boek. Knap vind ik het dat ze mij allerlei emoties over deze man heeft laten ervaren. Ik ben het verhaal in wezen ingesleurd en bemerkte dat ik, ook buiten het lezen om, Victor niet kon loslaten en met hem in "gesprek" was.

Wat ik jammer vind is dat er soms voorvallen/gebeurtenissen beschreven worden in het boek die wat mij betreft veel meer uitgediept hadden mogen worden. Deze uitgediepte voorvallen hadden een nòg breder beeld kunnen geven over de hoofdpersoon. En op deze manier hadden ook de meeste andere personen in het boek wat meer uit de verf kunnen komen. Deze bleven in mijn ogen wat vlak in het verhaal.

Heb ik het boek met plezier en nieuwsgierigheid gelezen? Volmondig: ja.
Heb ik een voldaan gevoel na het lezen: niet helemaal. Er had meer uitgehaald kunnen worden.

Meer recensies van Annemarieke Baars