Een nieuwe wereld

Annaj 12 juni 2020
Een nieuwe wereld, zeg maar Joe

Zeg maar Joe, of is het zeg maar Jezus? Dit boek vertelt het verhaal van Joe alias Jezus die na 2000 jaar terug naar de aarde komt om de mensheid te helpen de planeet te redden.
Voor zijn terugkomst is er één persoon op aarde die een visioen heeft van de terugkeer, Sofie. Sofie is een lerares in Christ Church, Nieuw Zeeland, de plaats waar Joe voor het eerst opduikt.
De komst van Joe gaat zeker niet onopgemerkt voorbij. Net voor hij verschijnt wordt de aarde 12 minuten in volledige duisternis gehuld, Joe heeft de zon gedoofd.
Naast Sofie zijn er nog 12 mensen die een belangrijke rol gaan spelen in het hele verhaal. Twaalf mensen die elk op hun manier een plan hebben om de aarde te redden.
Joe maakt grote indruk op de hele wereld en heeft al vlug miljoenen volgers. De politieke en geestelijke macht kunnen daar niet naast kijken en gaan ook in gesprek met Joe.
We krijgen als mensheid nieuwe ‘geboden’, al noemt Joe het eerder ‘richtlijnen’.
Macht en geld moeten een veel minder grote rol gaan spelen en de mensen moeten, over landsgrenzen heen, gaan samenwerken. De geldstromen moeten anders gaan lopen. Geen geld meer voor leger en wapens maar wel voor voedsel voor iedereen.
Er zijn in dit boek heel veel verwijzingen naar de bijbel en naar de komst van Jezus 2000 jaar geleden.
Maar alles wordt nu vertaald naar de hedendaagse maatschappij. Het getal twaalf is heel belangrijk, de zon wordt twaalf minuten gedoofd, de wetenschappers zijn met twaalf. Ook nu wordt Joe verraden door een van de twaalf.
Ik vond het een heel boeiend boek. Het zet je echt wel aan het denken over problemen waar we nu mee kampen. Er worden heel wat actuele thema’s aangeraakt. Het zou heel mooi zijn als er een stukje Joe in elk van ons zou zitten. In die zin zou de wereld echt een mooiere plek worden. Maar het boek laat ook zien hoe belangrijk macht en geld zijn en maakt duidelijk dat er achter de schermen veel meer speelt dan wat wij gewone burgers weten. Ik heb af en toe ook wel gelachen met dit boek. Vooral de beschrijvingen van wereldleiders waren treffend. Al worden er geen namen genoemd, je weet zo over wie het gaat.
Het zou mooi zijn als het Joe-project een succes wordt, al weet ik niet of dat niet een beetje naïef is.
Al bij al ben ik blij dat ik de kans heb gekregen van Hebban om dit boek te lezen. Ik weet zeker dat er bepaalde ideëen blijven hangen en dat ook ik in staat ben de wereld een beetje mooier te maken.

Meer recensies van Annaj