Door jou ben ik mij, het hartverwarmende verhaal van Jona en Marouan

Annaj 08 september 2019
Door jou ben ik mij

Door jou ben ik mij is het verhaal van Marouan en Jona, twee Rotterdamse jongens die elkaar ontmoeten tijden een voetbalmatch en elkaar niet meer loslaten.
Dit klinkt eenvoudig maar zo is het niet. Jona is immers nog niet uit de kast. De coming out van Jona wordt mooi weergegeven, het is niet enkel moeilijk om het aan zijn omgeving te vertellen maar er is ook de worsteling met het christelijk geloof. De ouders van Jona zijn diepgelovig en dat maakt alles net iets moeilijker. Gelukkig heeft hij veel steun van zijn beste vriendin Eline en uiteindelijk ook van zijn oudste zus.
Een ander probleem is dat Marouan Marokkaanse roots heeft, ook daar hebben Jona’s ouders het moeilijk mee.
Marouan heeft zijn homosexualiteit helemaal aanvaard maar gaandeweg leer je dat zijn levensverhaal ook niet over rozen liep. Hij heeft een heel moeilijke jeugd gehad, kwam in aanraking met drugs en politie. Mede dankzij zijn broer is dat allemaal goed gekomen.

Door jou ben ik mij, deze titel vat de kern van het verhaal samen. Door jou kan ik zijn wie ik ben. Dit geldt volgens mij voor Marouan en voor Jona. Jona mag homo zijn, Marouan de Marokkaanse jongen met een zwaar verleden. Ze aanvaarden elkaar.

Ik vond het een heel mooi verhaal met universele thema’s. Soms had ik wat moeite met het starre geloof van de ouders van Jona. Al is het een young adult boek, toch is het zeker ook geschikt voor volwassenen.

Meer recensies van Annaj