Dierlijke sprookjes in een prentenboek-achtige sfeer gevangen

Annemieke de Jong 26 september 2019
De gebroeders Grimm zijn - dankzij hun prachtige sprookjes - enorm bekend. In totaal schreven zij ruim 200 sprookjes op. Hieronder zijn een aantal klassiekers zoals sneeuwwitje, assepoester en doornroosje. Echter zijn er ook tal van minder bekende sprookjes, meer specifiek sprookjes over dieren. Een aantal hiervan zijn gebundeld in De Dieren van Grimm.

Kevin Crossley-Holland - een 78-jarige kinderboekenauteur uit Engeland - en Susanne Lugert hebben een aantal van deze sprookjes geselecteerd om ze zo voor een groter publiek beschikbaar te maken. Ze hebben er bewust voor gekozen die sprookjes te bundelen, waarin dieren de hoofdrol spelen. Dit zijn bekendere sprookjes zoals De Bremer stadsmuzikanten of De wolf en de zeven geitjes en ook minder bekende sprookjes zoals De vos en de kat, Het huishouden van kat en muis en De winterkoning en de beer.

Deze sprookjes zijn zo beschreven dat ze uitermate geschikt zijn voor kinderen om zelf te lezen, maar ook om voor te lezen aan jongere kinderen onder ons. Er is een mooie afwisseling tussen lange en minder lange verhalen, waardoor je de keuze van je verhalen goed op de leeftijd van de (voor te lezen) kinderen kan afstemmen. Zoals je bij een sprookje mag verwachten, hebben ook deze sprookjes een boodschap of moraal.

Bij al deze sprookjes vindt je prachtige illustraties van Susan Varley - een illustartor van meerdere prentenboeken, waaronder Derk Das blijft altijd bij ons. De illustraties maken het verhaal compleet. Ze zorgen ervoor dat kinderen een beeld kunnen vormen bij het verhaal. Helemaal omdat ze prachtig zijn om naar te kijken en door hun rustige, kleurrijke geheel veel kinderen zullen aanspreken.

Een sprookjesboek dat je absoluut niet mag missen.
Wil je vast een voorproefje nemen, dat kan...
Kijk eens op: https://www.lemniscaat.nl/uploadfolder/fm9789047711421.pdf

Meer recensies van Annemieke de Jong