Een stukje historie met mooie verhaallijnen dat vraagt om doorzettingsvermogen.

Annemieke de Jong 10 augustus 2020

Tijdens een van haar wandelingen in de bossen rondom haar huis in Essen stuitte de van oorsprong Amerikaanse journaliste Anika Scott op een van de vele verlaten kolenmijnen. Zelf groeide ze op in Michigan, wat gekenmerkt wordt door zijn industriële geschiedenis, en dus was ook de interesse voor de industriële geschiedenis van de stad Essen – 'het arsenaal van het Reich' - snel gewekt. Ze besloot op onderzoek uit te gaan en zo werd de basis gelegd voor Scotts debuut The German Heiress (Finding Clara in het Verenigd Koninkrijk), dat vertaald werd als De Duitse erfgename door Iris Bol en Marcel Rouwé. Een boek dat inspeelt op de historische gebeurtenissen in Essen, maar niet alleen op feiten of op ware personages berust.

De familie Falkenberg is geroemd in Essen vanwege hun bedrijf. Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek draaiende gehouden door dwangarbeiders, die leefden en werkten onder erbarmelijke omstandigheden. Clara Falkenberg had de leiding. Nu de oorlog voorbij is, wordt ze gezocht vanwege haar rol bij deze oorlogsmisdaden. Ondanks dat besluit ze terug te gaan naar Essen. Ze moet haar vriendin Elise en diens zoon Willy vinden. Maar al snel blijkt dat niemand weet waar Elise en Willy zijn gebleven nadat Elise door de Gestapo werd meegenomen.

Ex-militair Jakob verloor zijn been aan het front. Na zijn terugkomst probeert hij met man en macht voor zijn zusjes te zorgen. Als zwarthandelaar verdient hij de kost en stuit op een verlaten mijn met een gigantische voorraad. In die mijn is een jongen. De jongen is vastbesloten zijn post te bewaken. Niet wetend dat de Duitsers de oorlog twee jaar eerder hebben verloren. In Clara's gevaarlijke zoektocht naar iemand die haar vragen kan beantwoorden, raakt haar leven verstrengeld met dat van Jakob. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Scott is er in geslaagd een bijzonder oorlogsverhaal neer te zetten dat draait om veel meer dan alleen de oorlog of dwangarbeid. Het gaat om familie, vriendschap en overleven. Het gaat om de zoektocht van Clara naar zichzelf, helemaal wanneer alles wat ze dacht te weten anders blijkt.

'Terwijl het hout onder haar voeten versplinterde, voelde ze ook in haar binnenste iets versplinteren. Ze wist niet meer wie of wat ze was. Haar vader had de fundamenten van haar wereld gelegd, maar die verkruimelden nu van binnenuit.'

Het debuut is een beeldend en gedetailleerd verhaal. Ze maakt je deelgenoot van het verhaal en zorgt ervoor dat je je – ook zonder de naoorlogse wereld te kennen – een beeld kunt vormen van de situatie waarin Clara zich bevindt en de gevoelens die dat bij haar oproept. Scott laat je meeleven met de personages. Ze neemt je mee op avontuur en laat zien dat ieder verhaal bestaat uit verschillende kanten en iedereen zijn eigen motieven heeft om te handelen zoals hij of zij doet.

Tegelijkertijd vraagt het boek veel van de lezer. Het onderscheid tussen wat er gebeurt en de herinneringen van de personages is erg onduidelijk en op momenten zelfs slecht weergegeven. Hierdoor moet je als lezer regelmatig zoeken naar de kern van het verhaalverloop. Dit kan zorgen voor verwarring, zeker in combinatie met de vele personages en hun levens waarin Scott je onderdompelt.

De Duitse erfgename is een stukje historie dat ondanks zijn mooie verhaallijnen zeker een beroep doet op het inzicht en doorzettingsvermogen van de lezer, en daardoor helaas niet voor iedereen is weggelegd.

Meer recensies van Annemieke de Jong