Insecten als metafoor voor kinderen

Annemieke de Jong 15 januari 2020
"Ik zie mijn kleine insecten als metaforen voor kinderen. Jij zult net als Rupsje Nooitgenoeg, groeien, je vleugels uitslaan en de toekomst in vliegen." (Eric Carle, 2019)

Eric Carle begon zijn reeks boeken over insecten met het over-bekende Rupsje Nooitgenoeg. Iets waarvan Carle zegt dat het over hoop gaat! Daarna verschenen onder andere De spin die het te druk had over werken en werk afmaken, De krekel die niet tsjirpen kon over liefde, De knappe kniptor over doorzetten en Het eenzame vuurvliegje over ergens bij horen. Deze laatste vier boeken (dus zonder Rupsje Nooitgenoeg) zijn gebundeld in het prachtige Het grote boek van Kleine Beestjes.

De spin die het te druk had gaat over een spin die besluit op de boerderij een web voor zichzelf te maken. De dieren op de boerderij zorgen voor afleiding - ze vragen hem mee te doen met alles waar ze mee bezig zijn. Maar de spin gaat onverstoorbaar door met wat hij moet doen... aan het einde van de dag is de spin zo moe, dat hij heerlijk ligt te slapen wanneer de uil vraagt of de spin met haar mee doet. Na het boek vindt je drie leuke activiteiten voor kinderen in de vorm van een doolhof, het maken van een eetbare spinnen en het maken van een spinnenweb.

In De krekel die niet tsjirpen kon komt de kleine krekel heel veel dieren tegen. Allemaal hebben ze iets te zeggen en het krekeltje wil graag iets terug zeggen. Maar hoe hij zijn vleugeltjes ook tegen elkaar wrijft, het lukt hem maar niet om te tsjirpen. Maar dan komt hij een ander krekeltje tegen! Een prachtig boek over niet alleen liefde, maar ook over doorzetten en het blijven proberen. Ook nu weer vindt je na het lezen drie leuke activiteiten, van een zoekplaat, tot het maken van een eetbare bijenkorf en een muziekinstrument.

De knappe kniptor wil niets liever dan op zijn pootjes terecht komen, maar het lukt hem niet. Een oude kniptor besluit hem te helpen... hij legt hem uit wat hij moet doen, maar het valt niet mee. Toch gaat de kniptor aan de slag. Hij wil de andere dieren keer op keer laten zien hoe goed hij op zijn pootjes terecht kan komen, maar het lukt hem niet. Ondanks dat blijven de andere dieren hem aanmoedigen om door te gaan... en uiteindelijk komt de knappe kniptor op zijn pootjes terecht. Want oefening baart kunst en de aanhouder wint! En na het lezen kun je met je kind weer genieten van leuke activiteiten zoals een lijnpuzzel, het maken van bananenzonnetjes en een kniptor-raket.

Het laatste verhaal is dat van het eenzame vuurvliegje, dat op zoek gaat naar andere vuurvliegjes omdat hij eenzaam is. Zijn zoektocht is niet zonder gevaar, hij krijgt te maken met mensen en auto's, met een kat, een hond en een uil! En dan komt hij ook nog in het vuurwerk terecht. Als dat maar goed komt! Een prachtig verhaal over eenzaam zijn en anderen vinden die net zo zijn als jezelf. Daarna kun je nog verder genieten met een zoekplaat, het maken van een lichtgevende smoothie en een vuurvliegje.

Het boek bevat 4 prachtige verhalen van Carle, die qua stijl en verhaal niet onderdoen voor Rupsje Nooitgenoeg, zie het dat de hoeveelheid tekst ervoor zorgt dat het meer geschikt is voor oudere peuters en kleuters. De 3 activiteiten na ieder verhaal maken dat je met kinderen nog even na kan genieten van het verhaal! Doordat iedere keer een puzzel, een recept en een creatieve knutsel aan bod komen is er voor ieder kind iets leuks te vinden.

Geniet wederom van de prachtige wijze waarop Carle de insectenwereld op geheel eigen wijze weergeeft!

Meer recensies van Annemieke de Jong