Op en top YA vol onverwachte plottwists met een ijzersterke ontknoping

Annemieke de Jong 11 december 2020

Auteur Chinouk Thijssen is enorm populair waar het gaat om haar Young Adult-boeken. Met titels zoals Fataal spel en Dubbelleven brengt ze haar lezers naar het puntje van hun stoel en mee in het verhaal. Het is dan ook niet verrassend dat Thijssen al meerdere prijzen en nominaties voor haar YA-boeken op haar naam heeft staan. Met Je hebt één nieuwe volger vertelt Thijssen een verhaal dat geheel past in deze tijd en bij de met influencers en social media opgroeiende doelgroep van haar boeken.

Vier jonge influencers worden uitgenodigd om naar Oba in Turkije te komen voor een promotiereis. Sterre is één van hen. Er is hen een prachtige locatie beloofd, die nodig op de kaart moet worden gezet. Wat ze niet weten is dat een bouwbedrijf plannen heeft om de locatie plat te gooien zodat ze er appartementen kunnen bouwen. En wat ze ook niet weten is dat één van hen een bijzondere link heeft met de eigenaar van het bouwbedrijf. Ze komen terecht in een woning die qua luxe veel te wensen overlaat en dat is niet alles.

'Het geluid van brekende takjes, vanuit de bosjes. Haar groengrijze ogen kijken alert in de richting van de camera. Zoekend door het donkere bos.'

Ze komen er al snel achter dat ze niet alleen gefilmd worden, er worden ook beelden in hun posts ge-edit. Het kan niet anders dan dat die persoon aan hun spullen heeft gezeten. Desondanks proberen de jonge influencers er het beste van te maken. Het is nog maar een paar dagen en dan zitten ze in het vliegtuig naar huis. En als ze gaan, gaan ze samen. Of toch niet?

'Ik druk op de blauwe knop. Je hebt één nieuwe volger, Sterre. Ik volg je overal.'

Thijssen is er in geslaagd een sterk en toegankelijk verhaal neer te zetten dat in alle opzichten voldoet aan wat je van het genre Young Adult mag verwachten. Het boek is niet te uitgebreid en is vlot en goed geschreven. Waar het verhaal uit relatief weinig pagina’s bestaat, vertelt het verhaal wel precies genoeg om de lezer erin mee te nemen. Thijssen laat je meeleven met de personages, verdenkingen te krijgen en samen met de influencers op zoek te gaan naar de mysterieuze filmer.

Het verhaal past geheel in deze tijdgeest, vanwege de influencers en de rol van social media. De zoektocht naar de filmer volg je als lezer via de hoofdpersonages, en de identiteit blijkt tot het einde toe een verrassing. De goed geschreven plottwists, in combinatie met de sterk neergezette personages, maakt dat je dit boek het liefst in één stuk door uit wilt lezen. Beetje bij beetje valt alles op de juiste plaats met een ijzersterke ontknoping, waarbij Thijssen er van begin tot eind in is geslaagd de spanning in het verhaal vast te houden.

Meer recensies van Annemieke de Jong