Gezellig samen mopperen!

Annemieke de Jong 15 januari 2020
In 2018 verscheen de Nederlandse vertaling van Grumpy Duck, genaamd Moppereend. Dit prentenboek is geschreven door de Engelse schrijfster Joyce Dunbar die vooral boeken voor kinderen schrijft en inmiddels ruim 70 boeken op haar naam heeft staan. Het boek is vertaald door Jesse Goossens.

Ze laat ons kennis maken met eend. Eend heeft een mopper-dag! Zijn vijver is opgedroogd en dus heeft eend geen idee wat hij moet doen. En zo verscheen er een klein wolkje boven haar hoofd, dat met haar mee gaat langs de andere dieren. De andere dieren bieden haar aan om met ze mee te doen, maar het is allemaal niets voor eend. En zo groeit het wolkje groter en groter, tot het uiteindelijk een grote zwarte wolk wordt. Maar dat niet alleen, haar mopperhumeur heeft invloed op alle andere dieren. Als dat maar goed komt!

Dit verhaal dat past bij het thema emoties, past daarnaast ook bij de thema's dieren, groot - groter - grootst, vriendschap en samen spelen.

Het boek bevat prachtige kleurrijke illustraties van Petr Horacek. Een schrijver en illustrator die grote bekendheid kreeg dankzij zijn prentenboek over Kleine Muis zoekt een huis, dat in 2018 centraal stond tijdens de Nationale Voorleesdagen. En nu is er een nieuw - gedeeld - succesje voor Horacek, aangezien het boek Moppereend is uitgekozen als Prentenboek van het Jaar.

Het boek wordt - terecht - opnieuw onder de aandacht gebracht vanwege de Nationale Voorleesdagen, waarin dit boek met humor en een - dankzij de illustraties - grote aantrekkingskracht voor peuters en kleuters centraal staat! Bovendien is er vanwege de Nationale Voorleesdagen een mooie uitgave met vingerpopje te krijgen!

Meer recensies van Annemieke de Jong