Een spannend debuut met een middelmatige ontknoping

Annemieke de Jong 05 oktober 2020

De Nederlandse schrijfster Femke Hendriks maakt haar debuut in de YA-wereld met Polaroidmeisje. Een boek dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren dankzij de hoofdpersonen en de rol van social media. Polaroidmeisje begint sterk en is dankzij de korte hoofdstukken erg toegankelijk voor een groot publiek.

'Na tientallen pogingen staak ik mijn geworstel en laat ik me achterovervallen. Ik voel tranen achter mijn ogen prikken. Ik moet hieruit zien te komen.'

Met de start – waarin vast een voorproefje wordt gegeven van wat er in het boek zal komen – slaagt Hendriks er in de lezer naar het puntje van de stoel te brengen. Ze zorgt ervoor dat vanaf het eerste moment vragen opgeroepen worden en de lezer op zoek gaat naar een ontknoping.

Het verhaal van Polaroidmeisje gaat in werkelijkheid over Lize. Een ietwat verlegen en rustig meisje dat zichzelf en haar liefde voor fotografie alleen durft te laten zien via haar Instagram-account met vele volgers. Slechts enkelen weten dat Lize degene is achter @Polaroidmeisje. Maar terwijl haar beste vriendin Hannah worstelt met haar eigen problemen ('Raaf stopt met schuifelen en richt zijn hoofd langzaam omhoog. "Ik zit in de problemen. Klotezooi, zussie, één grote klotezooi. Ik heb iemand vermoord."') ontvangt Lize een bericht via haar account, waardoor ze in een lastige positie terecht komt. Lize besluit met vriend Thomas op onderzoek uit te gaan.

'Ik moet die bevroren zee op. Me begeven op glad ijs.'

Wanneer ook Lizes vader bedreigd wordt, maakt dat de situatie nog lastiger. Wie zit er achter het bericht voor @Polaroidmeisje? Weet diegene wie ze werkelijk is en is het dezelfde persoon die Lizes vader bedreigt? En hoe zit het met de problemen van Hannah? Zijn die wel helemaal los te zien van de situatie waarin Lize zich bevindt? De lezer krijgt te maken met grote vraagstukken. Dankzij de opbouw van het verhaal en de vele gebeurtenissen ben je in staat meerdere mogelijke verdachten te identificeren.

Het boek biedt bovendien een beeld van social media en vriendschap dat veel jongeren zullen herkennen. Want soms kun je nu eenmaal niet alles delen wat je graag zou willen. Andersom is waar je op social media mee te maken krijgt, niet altijd wat je graag wilt, en dit kan soms lastig of zelfs vervelend uitpakken.

Helaas blijkt het boek uiteindelijk een tegenvaller. Waar ruimte is genomen voor een sterke en spannende opbouw die je als het ware in het boek zuigt, komt de plot op een middelmatige manier ten einde. De afloop is in een zeer beperkte hoeveelheid tekst gevangen, waardoor de lastige situatie waarin Lize terecht is gekomen niet de ontknoping krijgt die je als lezer, op basis van de start van het boek, zou verwachten.

Polaroidmeisje, dat in eerste instantie enthousiasme en spanning op roept, schiet zo in sterke mate tekort door de beknopte en 'te makkelijke' uitwerking van de ontknoping.

Meer recensies van Annemieke de Jong