Krachtige ervaringsverhalen voor de jeugdige lezer

Annemieke de Jong 10 december 2019
Bijna iedereen kent de naam Malala Yousafzai en zo ook haar verhaal, zij het alleen in grote lijnen. De lezer wie verwacht een inkijkje te kijken in haar gehele leven heeft met Wij zijn gevlucht echter de verkeerde keuze gemaakt. Het verteld slechts een tipje van Malala haar verhaal. Desondanks is Wij zijn gevlucht een bijzonder boek. 10 verhalen van vluchtelingen die hun huis, hun thuis, hun land hebben moeten verlaten en Malala in hun leven ergens zjin tegen gekomen. Elk op hun eigen manier hebben ze hun leven opnieuw vorm gegeven en vertellen van daaruit hun verhaal.

Wij zijn gevlucht is geschreven voor de jeugdige lezer, iets wat je duidelijk merkt aan de schrijfstijl die erg toegankelijk is en bestaat uit korte zinnen en hoofdstukken. Daarnaast is dit te merken aan de diepgang in de verhalen. Waar je als volwassen lezer wellicht meer waarheid over de ernst en de gruwelijkheid van de verhalen zou mogen lezen, is het boek juist door het ontbreken ervan erg toegankelijk voor jeugdige lezers. Het biedt zo een mooie kennismaking voor jongeren die al dan niet bekend zijn met het leven en de belevingswereld van jonge vluchtelingen. Bovendien is het een boek dat dankzij de relatief korte verhalen uitnodigt tot gebruik in het onderwijs en/ of het bespreken van de verhalen in de klas.

In het boek vind je als lezer belangrijke thema's en boodschappen, zoals hoop, vrijheid en oorlog. Maar ook de boodschap dat ieder mens zijn eigen verhaal met zich mee brengt. Zo nodigt dit boek de lezer uit om niet te oordelen, maar juist kennis te gaan maken met de werelden en de verhalen van de ander. Iets wat de kracht van dit boek doet toenemen.

Een goed geschreven boek dat op een realistische en goed op de jeugd afgestemde manier verhalen deelt - en daardoor een ieder kennis laat maken met de belevingswereld en het leven van vluchtelingen (die welliswaar niet specifiek gekoppeld zijn aan vluchtelingen die in ons land terecht komen, maar overeen komen met de verhalen van jongeren die naar Nederland zijn gekomen). Een boek dat uitermate geschikt is voor gebruik binnen het onderwijs. Maar vooral een boek waarvan ik hoop dat het de ogen van de lezers open laat gaan en zo uitnodigt tot het ontdekken van de verhalen die vluchtelingen met zich mee brengen.

Meer recensies van Annemieke de Jong