Een Suikerbastaard in Ethiopië?

Annemieke 29 juli 2020
In dit boek neemt Jaap Scholten ons mee naar Ethiopië.
In het eerste deel, de proloog, maken we kennis met zijn alter ego Frederik en zijn familie. Er gaat een gerucht dat er in Ethiopië mogelijk een bastaardzoon van grootvader leeft en Frederik gaat namens de familie op onderzoek.
Het tweede deel gaat over de zoektocht welke Frederik onderneemt samen met Mila, een jeugdvriendin. Midden twintigste eeuw zette de HVA (Handelsvereniging Amsterdam) met behulp van de machinefabriek Stork (hier Dupont geheten) uit Enschede, suikerfabrieken op in Ethiopië.
Avontuurlijke jongens uit Twente trokken daarheen om alles op poten te zetten en uiteindelijk over te dragen aan de Ethiopiërs zelf. Opa reisde zelf ook enige malen naar Ethiopië en had goed contact met keizer Haile Selassie. In theorie zou het dus kunnen dat hij een bastaardzoon heeft.
Tijdens zijn zoektocht geeft Frederik inzicht in de geschiedenis van Ethiopië, waar althans ik maar heel weinig van wist. Hoewel Haile Selassie ook niet altijd zorgzaam was voor zijn bevolking, was het na zijn dood gevoerde schrikbewind door de Derg helemaal verschrikkelijk en heeft het land enorm te lijden gehad.
In het derde deel reizen we terug in de tijd van de opbouw van de fabriek en maken we kennis met Marinus Hilbrink, een van de Twentse jongens die een 3-jarig contract aangaan en bezien het leven daar door zijn ogen. Verlevendigd met brieven en foto's krijg je een goed beeld.
Nadat het misgaat met zijn grote liefde Mirjam, die in Nederland is achtergebleven en er niet voor voelt naar Ethiopië te komen, besluit Marinus daar te blijven. Mirjam is eenmaal in Ethiopië geweest en houdt het snel voor gezien.
In het laatste deel gaat Mila op zoek naar haar vader. Zij blijkt de dochter van Mirjam en Marinus is haar vader. Uiteindelijk wordt de zoektocht beloond, helaas is Marinus overleden maar heeft wel iets nagelaten.
Het tweede en vierde deel zijn geschreven vanuit Frederik. Jammer dat de schrijver heeft gemeend er toch een soort liefdesrelatie tussen Frederik en Mila in te moeten verweven. Het boek was interessant genoeg geweest zonder dat.
Het derde deel over Marinus is op een heel andere manier geschreven en ook het prettigst om te lezen.
Feit en fictie heeft de schrijver heel mooi gecombineerd waardoor het een heel goed leesbaar en ook leerzaam boek is geworden.

Meer recensies van Annemieke