Van een wat rustige start naar een ijzersterke ontknoping

Annika1985 12 september 2019
De inhoud

Stel je eens voor dat je er na een jarenlang min of meer gelukkig huwelijk achter komt dat je man een seriemoordenaar is. Het gebeurt Gina Royal. De gruwelijke daden van haar man hebben ervoor gezorgd dat Gina en haar kinderen niet meer veilig over straat kunnen. Terwijl haar man in de gevangenis zit voor zijn daden, maakt Gina een nieuwe start met haar kinderen, als Gwen Proctor koopt ze een woning aan Stillhouse Lake.

Gwens leven staat in het teken van het beschermen van haar gezin tegen stalkers die wraak zoeken voor de daden van haar man. Zij kan immers niet onschuldig zijn, toch? Het verhaal neemt een nare wending als het leven van Gwen verstoord wordt door de vondst van een lichaam in het meer. De veilige plek die ze voor haar kinderen heeft gecreƫerd komt in gevaar en dat kan Gwen niet toestaan.

Mijn mening

Het boek begint met een hele sterke proloog, waarin Gina Royal haar kinderen ophaalt van school en nietsvermoedend naar huis rijdt. Als ze thuiskomen treffen ze een complete chaos aan. Er is een lichaam gevonden in hun garage en Gina wordt gearresteerd voor medeplichtigheid aan moord.

Een paar jaar later gaat het verhaal verder. Gina is nu Gwen, en zij en haar kinderen hebben, na meerdere verhuizingen, eindelijk een rustige plek gevonden aan Stillhouse Lake. De kinderen maken vrienden, en zelfs Gwen doet een voorzichtige stap richting een vriendschap. Dit stuk van het verhaal kabbelde rustig voort, maar gebeurde wat mij betreft net te weinig. Ook al is dit stuk essentieel voor de opbouw van het verhaal, er miste toch een stukje spanning.

Dit wordt ruimschoots goedgemaakt, als er een lichaam wordt gevonden in het meer. De manier waarop het slachtoffer aan haar tragische einde is gekomen, lijkt verdacht veel op de methode die Gwens ex gebruikte om zijn slachtoffers te vermoorden. Al snel ligt Gwens identiteit op straat en is ze haar leven niet meer zeker.

De gebeurtenissen die volgen zorgen ervoor dat je het boek niet meer kunt wegleggen, omdat je wilt weten hoe het verdergaat. Wie is er te vertrouwen, en wie niet? Het is interessant om eens een verhaal te lezen vanuit het oogpunt van de partner van een moordenaar. Hoe kan het dat ze niets afweet van de gruweldaden van haar man?

Het verhaal wordt grotendeels netjes afgerond, maar er is ook een cliffhanger, die een vervolg gaat krijgen in een tweede deel, dat in oktober uit gaat komen. Het boek krijgt van mij 4 sterren, het enige minpuntje was voor mij het wat saaie stuk dat volgende op de ijzersterke proloog.

Meer recensies van Annika1985