Goed boek

Anouk 18 juli 2023
We volgen in dit verhaal de zestienjarige Chela die in het dorp Tamboyon woont. Als Chela een droom krijgt over een raaf die haar vertelt dat haar dorp in gevaar is, maar dat Chela met magie haar volk moet redden, ze snapt er niets van. Vrouwen mogen helemaal geen magie gebruiken, dat mogen alleen de mannen. Dus hoe kan zij dan magie hebben? Ze gaat hiermee naar de dorpsraad om te vertellen wat haar droom zei. De mannen geloven haar niet en geven haar een straf. Als ze zich gedwongen moet gaan verontschuldigen, gebeurt er iets ongewoons in haar lijf. Ze voelt een kracht opborrelen en gebruikt het tegen de mannen, het is de kracht van de maan.

Voor Chela het weet wordt ze weggestuurd, haar vrienden Chebet en Kibelei gaan in opstand met haar mee. Ze gaan de diepe wildernis in en zullen hier moeten overleven. Chela wilt ontdekken wat haar magie aankan en op die manier komt ze er achter welk gevaar er aankomt. Kan ze haar dorp nog redden?

Een gave samenwerking tussen de Keniaanse auteur Mercy Ngeno en Nederlandse auteur Jen Minkman. De roep van de raaf is een verhaal dat gaat over de Briitse kolonisatie in Kenia. Het verhaal is fijn geschreven en je leert Chela en haar omgeving goed kennen. Ik vond dat het verhaal erg sterk begon, maar wel wat afzwakte. Het middenstuk was erg lang en het gevecht was weer wat kort. Ook had graag geweten hoe Chela na een paar jaar erbij zou zitten met haar volk. Het verhaal geeft een mooie boodschap dat man en vrouw samen moeten werken om alle kracht uit een volk te halen. Ook vond ik de Keniaanse woorden (met beschrijving) erg indrukwekkend. Een goed boek!

Meer recensies van Anouk