Enkel de doden en de dwazen veranderen nooit van mening.

Na het lezen van dit boek moest ik aan dit citaat van O. W. Holmes denken.
De achterflap geeft een goede visie over de inhoud.
“Een oude schuld, een verloren liefde, en een verscheurd land.” – “Zorgvuldig onderzocht, zeer spannend, en elke bladzijde glinstert van prachtige beschrijvingen. Pierre Jarawan.”

Een visie die ik volmondig kan beamen; zeer spannend geschreven. Ik had zin om het in één ruk uit te lezen maar daarvoor was het te complex.
Veelbelovend verhaallijnen komen tezamen vanuit verschillende invalshoeken o.a. de invasie van Israël in Libanon in 1982, de Palestijnse vluchtelingen in Libanon, de idealistische Zionistische kibboets in de beginjaren van Israël, MOSSAD-spionagetoestanden, de Palestijnse kwestie inclusief PLO en HAMAS, de val van de Berlijnse muur, de vlucht van Duitse joden naar Israël na WOII en hun terugkeer met sterke vertegenwoordiging in het zakenmilieu …
De overgangen zijn niet altijd duidelijk; de sfeer van chaos, onzekerheid en wantrouwen des te meer.
Wie is wie? Wie kent wie? Wie liegt en verzwijgt?
De verhaallijnen zijn te onrealistisch, de toevalligheden te groot. Teveel informatie wordt op een hoopje gegooid wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. Maar het geheel is spannend!
De schrijfstijl, het heen en weer in verleden (1982) en heden (2015) zorgt voor een wervelend zicht op het leven in het Midden-Oosten.

Wat duidelijker wordt is dat er geen groot gelijk bestaat. Iedereen vecht op een bepaald moment voor het goede doel.
Het doel, de beweegredenen en de manier waarop worden met het verstrijken van de tijd meer in vraag gesteld, zowel bij de Palestijnse activiste, de gehoorzame Zionist aks bij de succesvolle zakenman.
Ook de hoofdpersoon, de fact-checkende wetenschapper ontsnapt niet aan existentiële vragen.
Iedereen kleurde het plaatje in naargelang zijn eigen achtergrond, familie en geboorteplaats.

Een boek om te laten bezinken, erover te praten, meer informatie in te winnen over de verschillende onderwerpen.
Kortom: een boek om zeker te lezen!

Meer recensies van ariane-van-obberghen