liefde voor het leven

Arigo 16 januari 2021
‘Uw dagen zijn geteld’ zei de dokter ernstig, ‘mijn liefde voor het leven is niet te tellen’ antwoordde vader Hamoen met stralend gezicht.
Zomaar een parel van liefde en wijsheid, waar dit boek vol van zit. Ik krijg een beeld van het leven en hun strijd om het bestaan van onze (groot-)ouders in de vorige eeuw, van binnenuit beschreven. Maar vooral leer ik een vader kennen die, tegen de tijdsgeest in, vanuit een open hart en dicht bij zijn Schepper heeft leren leven. Daarbij (inter-)menselijke belemmeringen en grenzen telkens heeft overwonnen.
De diepgang van zijn leven hield niet op doordat hij doof werd, integendeel. Ook niet toen kanker zijn lichaam in zijn laatste levensjaar sloopte. De vlam van liefde voor het leven hield de dood en kilte op afstand. Zijn liefde voor het leven bleef ook in en door de relatie met zijn dochter Elisabeth doorgroeien tot op het einde. Elisabeth Riphagen heeft op haar beurt, door haar toegankelijk makende wijze van beschrijven, mogelijk gemaakt de kracht van die liefde voor het leven te proeven! Een aanstekelijk boek!

Meer recensies van Arigo