Maori cultuur met thriller accenten

Hana Westerman is een Maori hoofdinspecteur bij de politie van Auckland en alleenstaande moeder Haar baas, de commissaris Jaye is de vader van hun dochter Addison.

Door de ontvangst van een anoniem filmpje ontdekt ze, samen met hoofdagent Stan, in een verlaten appartement een dode.
De zoektocht naar de moordenaar begint. Er vallen nog andere slachtoffers wat de zaken er niet makkelijker op maakt. Vooral ook omdat de zaken ogenschijnlijk volledig los van elkaar staan.

Het boek begint met een aangrijpende gebeurtenis in 1863 en dat maakt je nieuwsgierig hoe dit met het heden in verband zal komen te staan.
Daarna kom je in het heden terecht en leer je Hana goed kennen, haar leefwereld, werk en de verhoudingen tot haar ex Jaye en dochter Addison.
Er wordt algauw verwezen naar een gebeurtenis in het verleden van Hana aan het begin van haar carrière die een heel grote impact op haar heeft gehad. Zowel in haar professionele als privé leven.

Al redelijk vroeg in het verhaal wordt de identiteit van de dader prijsgegeven en wat hem tot zijn daden drijft. Ook al neemt dat voor een deel de spanning weg toch zijn er elementen genoeg in dit boek om het boeiend te houden.
Door de manier waarop de auteur de wantoestanden brengt voel je de machteloosheid en woede tegen de onrechtvaardigheden die er waren en nog altijd zijn.
Maar er is ook plaats voor begrip, medeleven, vergeving en verzoening.

De auteur Michael Bennett is naast auteur ook scenarioschrijver en regisseur. Liever het bloed is zijn eerste fictie boek.
Met dit boek heeft hij vooral de nadruk willen leggen op de Maori cultuur, de wantoestanden en hoe het koloniaal verleden nog doorwerkt tot in het heden en grote gevolgen heeft. De moorden op zich en het onderzoek zijn dan ook meer bijkomstig.
Er komen veel Maori woorden en uitdrukkingen voor in dit boek en de vertaling wordt weergegeven in voetnoten of na de tekst.
De ontwikkelingen volg je vooral via Hana en de moordenaar. Ook Jaye en Addison worden wat meer uitgediept maar jammer genoeg blijven de andere personages meer randfiguren waar je weinig voeling mee krijgt. Dat geldt vooral voor Stan, haar collega.
Mocht dit boek lezen voor de leesclub en dank hierbij A.W. Bruna uitgeverij voor het recensie exemplaar.
Was de eerste keer dat ik de gelegenheid had een boek te lezen die zich afspeelt in de Maori leefwereld met een Maori inspecteur in de hoofdrol.
Ben al eens in Nieuw Zeeland geweest en sommige passages in dit boek brachten mooie herinneringen naar boven. Daar was ik heel benieuwd naar en werd zeker niet teleurgesteld. De spanning daarentegen vond ik minder. Gelukkig werd dit in het laatste deel wat goed gemaakt.

Dit boek gaat over bloedlijnen, familiebanden, wraak, hoe gebeurtenissen uit het verleden nog altijd hun weerslag hebben op het heden.
Heb mooie leesuren met dit boek doorgebracht en daarom geef ik het 3 sterren.

Meer recensies van Arlet Desplanques