Een onmogelijke zoektocht in oorlogstijd

ashley124 04 maart 2020
David Benioff is een Amerikaanse schrijver van boeken en scenario’s. Ook schreef hij het script voor de X-men Origins: Wolverine.
Hij is voornamelijk bekend geworden als de scriptschrijver van de Games of Thrones serie.
Stad der Dieven is zijn derde boek.

Leningrad, 1924
Op een dag valt een Duitse soldaat uit de lucht en Lev besluit om te gaan kijken. Helaas wordt hij opgepakt door het leger en komt hij in de gevangenis terecht samen met Kolja, een deserteur.
Om te blijven leven moeten ze een onmogelijke zoektocht beginnen. Het gaat om een dozijn eieren die ze moeten vinden.
Maar dat is niet zo simpel als het lijkt...

In het begin had ik veel moeite om door te gaan met lezen. Het is een heel ander genre dan wat ik normaal lees.
Maar na een paar hoofdstukken werd de verhaallijn beter.
Het boek is op zo’n manier geschreven, dat je maar door wilt blijven lezen. Je wilt weten wat er verder gaat gebeuren.
Ook zijn de gebeurtenissen in het boek heel levendig beschreven. Ze zijn zo uitgebreid en met veel details omschreven, dat je de gebeurtenissen als het ware voor je ziet. Je wordt dus echt meegezogen in het verhaal.
Een voorbeeld hiervan is te vinden op bladzijde 264: ‘Duitse lijken vielen uit de lucht, kannibalen verkochten op de Hooimarkt worstjes van gemalen mensenvlees, appartementencomplexen stortten in, honden veranderden in bommen, bevroren soldaten veranderden in wegwijzers, een partizaan met nog maar een half gezicht bleef wankelend in de sneeuw staan en staarde met droeve ogen naar zijn moordenaars. ..."
Het is een heel mooi en goedgeschreven boek over vriendschap in de oorlogstijd. Je krijgt nu niet alleen het beeld van hoe het in die tijd was, maar je krijgt ook een hele andere kant te zien. De manier waarop de schrijver de onderlinge band tussen de hoofdpersonen weergeeft, is heel indrukwekkend.
Het einde van het verhaal is totaal anders dan je verwacht. Het is een bijzonder einde van het verhaal.
Dit boek is zeker een aanrader.

Meer recensies van ashley124