Holland door de eeuwen heen

AstridvdJ 17 juni 2020
Dit boek over de levens van Jan Six geeft een goed beeld van hoe er in Holland en Amsterdam geleefd werd door de oude en nieuwe adel door de eeuwen heen. Voordat het verhaal begint staat er een stamboom van de familie Six, die helaas doordat het een ebook is, niet leesbaar is. En dat is heel jammer, want omdat iedereen Jan heet is het soms lastig om de ene Jan van de ander te onderscheiden.
Toch beschrijft Geert Mak weer duidelijk een heleboel dingen, zoals het leven met Rembrandt, het leven tussen Amsterdam en Heemstede, hoe het met de rijkdom ging door de eeuwen heen, hoe erfstukken behouden konden worden of niet, hoe er met de diverse oorlogen werd omgegaan.

Ik heb lang over dit boek gedaan, omdat ik soms stopte om dingen op te zoeken of omdat ik tussendoor "De kleine geschiedenis van Amsterdam" (ook van Geert Mak) nog een keer wilde lezen of andere boeken die zijdelings met dit boek te maken hadden of omdat het gewoon te taaie kost was. En dat laatste is mij helaas te vaak voorgekomen.
Qua leesbaarheid is dit een van de mindere boeken van Geert Mak. Ik had het gevoel alsof ik door 1000 bladzijden heen moest in plaats van 390. (Het zijn er meer, maar de laatste tientallen bladzijden zijn literatuuropgaves. )

Meer recensies van AstridvdJ