Ga mee op een Arabisch kleedje naar de wereld van de djinns

B0rah 03 april 2023
Alizeh is in januari 2023 verschenen bij Blossom Books.  In een 'floppy boek' zoals we dat wel zeggen. Als je het boek in je hand neemt 'flopt' lekker heen en weer als je het schudt. Het boek ligt lekker in de hand en slaat goed open. De vormgeving van het boek is mooi en overzichtelijk. Elk hoofdstuk wordt paginagroot aangekondigd met het getal en daaromheen telkens dezelfde illustratie. Het verhaal lezen we vanuit de twee hoofdpersonages, later wisselen die om na elk hoofdstuk. Overigens is dit heel helder, want de verhaallijnen borduren op elkaar verder. Hierdoor is de hoofdlijn duidelijk.

De Klei en de Djinn hebben al eeuwenlang ruzie. Uiteindelijk weet koning Zaahl de volken onder voorwaarden bij elkaar te brengen. Nu proberen de volken naast elkaar te leven, maar vooral de Klei (de gewone mensen) profiteren hiervan. De Djinn moeten zich onderwerpen en proberen hun verloren koningin te vinden. Ondertussen is er Iblis, de duivel, die alles naar zijn hand probeert te zetten.

Alizeh is een vrouwelijke bediende in de onderste rangen van het bediendeleven. Dit is haar dekmantel wie ze daadwerkelijk is. De verloren koningin. Om de zoveel tijd wisselt ze van plek om niet ontdekt te worden, want haar uiterlijk zou haar verraden. Nu koos ze voor een plek waar snoda's gedragen moeten worden. Elke dag schropt ze alle kamers, lapt ze ramen, boent ze vlekken weg en rust ze uit in een bezemkast. Soms klust ze bij door kleding voor hogere edellieden te maken. Op een dag vindt er een ongelukkig voorval plaats. Alizeh redt haar eigen hachje, maar ontketent hiermee een lange rij gebeurtenissen die haar zomaar naar de prins van de Klei leiden. Die prins heeft wel een oogje op haar. Alizeh valt van het een in het ander en binnen week staat ze weer werkloos op de stoep, maar met een uitnodiging voor het bal van de prins in haar handen. Hier moet ze naar toe, om haar leven te redden en haar volk te kunnen ontmoeten. Zal dit haar lukken?

Het verhaal komt door de Arabische tinten magisch over. De world building is goed, maar tegelijkertijd werkt dat het verhaal tegen. Mafi is beschrijft alles uitvoerig, er is veel opsmuk en er zijn veel bijvoegelijk naamwoorden. Dit haalt het tempo uit het verhaal. Je hebt bijna het idee dat je een lange inleiding aan het lezen bent, vooral omdat de actie voor een groot deel uitblijft. Als je eenmaal leest wil je doorlezen, maar om na een stop het boek weer te pakken.... Een kaartje van de wereld was een mooie toevoeging geweest. Tegen het einde van het verhaal komen we actie tegen, die tegelijkertijd voorspelbaar is als je al veel boeken in het fantasy genre hebt gelezen. Daardoor blijven de plottwists een beetje uit. De Arabische / Perzichse wereld maakt het verhaal uniek bij het YA genre. Het is een leuk uitstapje om toch eens te lezen. Het boek leest snel weg en kan eventjes tussendoor worden gelezen. Ondanks de kritsiche noot, hopelijk komt deel 2 snel.

Meer recensies van B0rah