Een adembenemend boek om in een keer uit te lezen.

B0rah 13 oktober 2019
Ben je klaar voor het genadejaar?
Zorg voor een goede zondagmiddag, een fijn dekentje, de nodige versnapering en je hebt het boek zo uitgelezen.

Het district is een plek waar met oude gebruiken en strenge regels wordt geleefd. Mannen zijn de baas en vrouwen horen naar hen te luisteren. Volgens oude verhalen bezitten vrouwen magie. Magie waarmee ze mannen kunnen beheersen. Om ervoor te zorgen dat die magie niet tot uiting komt, wordt elk zestienjarig meisje een jaar lang verbannen. Een jaar lang weg uit het district met alleen maar andere meisjes. Wat er in dat jaar plaatsvindt is een geheim. Er wordt niet over gesproken. Dat het jaar gevaarlijk is, staat vast. Stropers die je graag van top tot teen willen hebben, lichaamsdelen die na dat jaar weg zijn of zelfs de dood. Als je terug komt van dat jaar, dan ben je van je magie af. Klaar om te trouwen of te werken.

Tierney is de hoofdrolspeelster en vanuit haar ik-figuur lees je het verhaal. Tierney is rebels en doet alles wat niet mag. Samen met Michael doet ze waar ze zin in heeft. Zichzelf uithuwelijken? Ze denkt er niet aan. Als zij terugkomt van het genadejaar gaat ze werken op het land. Niet trouwen en kinderen baren. Ze heeft er voor gezorgd dat niemand haar wil, toch? Vlak voordat het genadejaar voor haar begint, verandert het spel op een manier die ze niet voor mogelijk had gehouden. Aan die verandering kan ze niets doen. Ze vertrekt naar haar genadejaar. De heenreis is zwaar met stropers die haar achtervolgen en de andere zestienjarige meiden zijn gemeen en kwaadwillig. In het kamp aangekomen zijn de omstandigheden vreselijk. Tierney probeert er het beste van te maken. Ze trotseert de andere meiden, de wachters, de stropers, haar familie, maar uiteindelijk vooral zichzelf.

Het is een adembenemend boek wat je in een ruk wil uitlezen. In het begin van het boek wordt goed uitgelegd in wat voor wereld we zitten en wat de situatie nu is. We maken kennis met een aantal belangrijke rollen. Al snel dringt de lugubere setting tot je door en snap je de overeenkomsten met 'The Hunger Games'. Woorden als 'district' en 'buitengebied' zorgen daarvoor. Kim Liggett weet het zo te schrijven dat je alleen maar meer wil weten. Je wil weten wat het genadejaar precies is, hoe het met Tierney gaat en of de situatie na haar jaar verandert. Het verhaal lijkt voorspelbaar, maar neemt een paar onverwachte wendingen. Het is vooral fijn om te lezen dat er nog plek is voor onvoorwaardelijke liefde en kans op verandering. Hierdoor krijgt het verhaal ook een zacht en romantisch tintje. Het einde is open geschreven. De vraag is of er nog een deel 2 komt of dat dit het einde is?

Het verhaal verdient 5 sterren. Dit komt door de onvoorspelbaarheid, maar ook door de opbouw van het verhaal. Er zijn weinig verhalen waarvan je het in een keer wil uitlezen.
Samenvattend: verrassend, luguber, onvoorwaardelijk, adembenemend en intrigerend.

Meer recensies van B0rah