Verkorte versie van Pizzamaffia biedt net zoveel leesplezier

Babs Groskamp 05 juni 2021
Wat doe je als je bloedeigen neef je bijna letterlijk een mes in je rug steekt? Brahim heeft nog maar één doel voor ogen: Haas moet hiervoor boeten! Wat begon met pesterijen over en weer eindigt in een nietsontziende race over de snelweg. Zal het Haas lukken om aan Brahim te ontsnappen?

Met Pizzamaffia heeft Khalid Boudou een bijzonder spannend boek geschreven waarin familie, eergevoel, trots en jaloezie belangrijke thema’s vormen. Om het toegankelijk te maken voor met name volwassenen, maar ook jongeren die wat minder makkelijk een boek ter hand nemen, heeft Uitgeverij Eenvoudig Communiceren Pizzamaffia opnieuw uitgebracht, maar nu in een sterk verkorte uitgave. Hoewel het aantal pagina’s beduidend minder is, heeft het boek niets aan waarde ingeboet. De bewerking is net zo spannend als het originele boek.
Als lezer leef je enorm mee met Ibrahim (Brahim voor zijn familie, Bram voor zijn vriendin Alice). Het leven lijkt hem toe te lachen: hij doet het prima op school, kan aardig voetballen en heeft ook nog eens een erg knappe en lieve vriendin. Maar dan verandert alles. De pizzeria van zijn vader waar hij zo nu en dan bijspringt, wordt eigenlijk gerund door zijn oom Faris met wie hij enorm goed kan opschieten. Als Brahims eeuwig argwanende vader zijn broer Faris beschuldigt van het achterover drukken van geld, gaat alles mis.

Er ontstaat een ware pizzaoorlog tussen hun eigen pizzeria Novara en de gloednieuwe pizzeria Melodia van oom Faris. Ook de hechte band die Brahim had met zijn neef Haas loopt zware schade op. Zijn vader Amar beschuldigt Brahim er voortdurend van geen man te zijn. Brahim moet heel ver gaan om zijn vaders ongelijk te bewijzen. De problemen stapelen zich op. Om Novara te redden, moet Brahim alles op het spel zetten wat hij heeft. Kan hij het tij nog keren of is het te laat, en moet hij accepteren dat hij alles kwijt is wat hij zo fel begeerde?

Ik vind het erg knap dat bij het herschrijven de vaart erin is gehouden zonder dat dit ten koste gaat van de inhoud. De onderlinge relaties komen goed uit de verf. Alle belangrijke gebeurtenissen zijn behouden gebleven, al konden ze natuurlijk wat minder goed uitgediept worden dan in het originele boek. Dat leeslicht.nl op deze manier boeken van toonaangevende schrijvers toegankelijk maakt voor een groot publiek, maakt me enorm blij.

Pizzamaffia - Khalid Boudou in makkelijke taal
Bewerking in eenvoudig Nederlands: Rose Heliczer