Ooggetuige van een ander maar herkenbaar Nederland

Bas van der Heide 19 november 2021
Wie van geschiedenis houdt, moet dit boek gelezen hebben. Een ooggetuigenverslag als dit is zeer waardevol voor het begrip van de wereld voor de industriële revolutie.
Van Lennep en Van Hogendorp lopen door een ander, maar toch zeer herkenbaar Nederland.

Zoals Mak en Mathijsen beschrijven zijn vele plekken nog goed te herkennen. Daarom prikkelt het de fantasie. Wie ons land een beetje kent, komt veel herkenbare zaken tegen.

Daarnaast geven Mak en Mathijsen veel achtergrondinformatie. Verouderde woorden en ingewikkelde begrippen worden door middel van noten uitgelegd: zo is het voor iedereen goed te begrijpen. De hertaling van het originele manuscript van Van Lennep naar modern Nederlands draagt daaraan ook bij.

Een topboek kortom, dat je zin geeft om in ons prachtige land op zoek te gaan naar de sporen van de tot de verbeelding sprekende observaties van Van Lennep.

Meer recensies van Bas van der Heide