Grondig onderzoek

Van Nimwegen heeft met dit boek wederom bewezen een zeer grondig onderzoeker te zijn. Hij krikt, zonder de minpunten achterwege te laten, de reputatie van Willem V op. Ten eerste door bewijzen aan te voeren waaruit opgemaakt kan worden dat de prins een gedragsstoornis had. Ten tweede door te laten zien dat Willem V gedurende zijn loopbaan veel pech gehad heeft (aan het begin ervan werd hij als absolute held gezien, en toen hij die veel te hoge verwachtingen niet waar kon maken, was hij een prutser) en ten derde door minder grondig onderzoek van zowel lang geleden als van recenter datum te ontkrachten door het aanvoeren van meer bronmateriaal en een andere interpretatie.
Opvallend is dat zelfs de bejubelde Koning Willem I-biograaf Jeroen Koch ten onrechte negatief schrijft over Willem V. Hiermee rekent Van Nimwegen gedurende het hele boek op goed onderbouwde wijze af. Het nieuwe perspectief dat Van Nimwegen op het leven van de prins biedt, is zeer verfrissend en wellicht een beetje eigentijds. Of dat laatste echt waar is, weten we pas over enkele decennia.

Meer recensies van Bas van der Heide