Perspectief

Een flinke pil. Ik deed er ruim een jaar over, met tussenpozen, maar het was meer dan de moeite waard.

Niet alleen het leven van de eerste echte Koning der Nederlanden trekt gedetailleerd (bij tijd en wijle misschien té gedetailleerd) aan je voorbij, ook een tijdsbeeld van de laatste jaren van de 18de en eerste jaren van de 19de eeuw wordt geschetst.
Het leven in die jaren door de ogen van een man die wilde regeren, die grote plannen had. Het schetst een duidelijk beeld van de oorsprong van ons huidige Koningshuis.

Het meest interessant vond ik om te lezen over het leven aan het hof, dat wat zich buiten de openbaarheid afspeelde. Doordat Koch gebruikmaakte van het Koninklijk Huisarchief, is hij hierin goed geslaagd.

Een interessant en door raadpleging van de archieven zeer gedetailleerd boek. En volgens mij is dat laatste precies de bedoeling geweest.

Meer recensies van Bas van der Heide