groeien

Bediakas 26 april 2021
Het jonge Noorse stel trekt in bij de ouders van Jorgen en krijgen daar 3 kinderen in een periode van 10 jaar ongeveer. Toch worden ze niet serieus genomen en moeten ze heel hard werken op de boerderij voor kost en inwoning. Ze beschikken over heel weinig geld en moeten er bijna voor bedelen bij de ouders. Ook als Julie naar haar eigen ouders wil, krijgt ze reisgeld van haar vader. De bedoeling was de boerderij overnemen maar de oude man wordt ouder en koppiger tot groot verdriet van het echtpaar. Op de achtergrond speelt zich het begin van de eerste wereldoorlog af en wordt er veel gepraat over armoede, werkloosheid, klasseverschillen en stakingen. Het karakter Julie vond ik heel sympathiek en gevoelig. Ik kon me goed in haar inleven maar had vooral te doen met haar en toch ook een bewondering. Ze maakt veel mee, ze communiceert veel via brieven met familie en een vriendje waardoor je ook andere perspectieven krijgt.

Mooi. In drie dagen uit gelezen omdat het heel spannend was.

Meer recensies van Bediakas