Niet alleen het thema maakt dit boek ruim de moeite waard!

Bianca366 06 september 2023
Dit boek zou ook goed zijn en lezenswaardig als het thema niet zo prangend was, maar zoals de zaken nu staan is het een 'must read'. Het is een bijzonder goed boek dat aanzet tot actie, shockerende, maar realistische verhalen bevat en tegelijk een sprankje hoop biedt.

Ik vond het volgende van de verhalen:
- 'Doornroosjes kamer' van Max Moragie. Ik vond het gebruik van beelden heel sterk. Hier zit de twist 'm niet per se in een denkbeeld dat alles op zijn kop zet, maar in een beeld dat je bloed in ijswater verandert.
- 'EVA16' van Jasper Polane. Een strijdbaar en sterk verhaal. Niet alleen voor diversiteit, maar ook tegen kapitalisme in zijn uitbuitende vorm.
- 'Pixels' van Debby Willems. Een ontroerend, hartbrekend verhaal. De kat Pixels kwam echt tot leven voor mij.
- 'De schildpad' van Miriam Borgermans. Een lekker gruwelijk verhaal. Eentje waarbij je bijna de gruwelijkheden van klimaatverandering vergeet ;-).
- 'Hittealarm' van Danique van der Rijt. Hyperrealistisch en gruwelijk tegelijk. Een verhaal waarvan je hoopt dat het geen werkelijkheid wordt, maar het leest maar al te reëel.
- 'De voedseloase' van Eowen Valk. Een verhaal vol ethische dilemma's in een wereld die tragisch en ook hier weer maar al te realistisch is.
- 'De levende legende Roeland' van Ursula Visser. Een noodzakelijk sprankje hoop na de vorige verdrietige verhalen. Mooi dat dit zich in Zuid-Afrika afspeelt.
- 'Toen het water kwam' van Marjan Brouwers. Een verhaal over moed en verantwoordelijkheden in een ondergelopen Nederland.
- 'Midwinterrace' van Kelly van der Laan. Opnieuw een sprankje hoop - deze keer in de vorm van medemenselijkheid. Het verhaal laat op een slimme manier zien hoe we onze menselijkheid kunnen bewaren.
- 'Het licht van Thuredrecht' van Sonja Boschman. Een diep persoonlijk verhaal tegen een dystopische achtergrond. Ook in de toekomst leven kwetsbare mensen.
- 'Onderwaterhypotheken' van Roderick Leeuwenhart. Een venijnig, wrang verhaal - misschien wel een van mijn favorieten uit de bundel.
- 'Nieuw Babylon Blues' van Frans van der Eem. Een wat meer fantasievolle wereld - geloofwaardig, maar dan wel als je je fantasie een beetje gebruikt.
- 'TROVIANADO' van Hervé Suys. Een grappig verhaal tussendoor. Uiteraard met een serieuze ondertoon, want het blijft over klimaatverandering gaan.
- 'Brieven der voorvaderen' van Liesbeth Jochemsen. Een verrassend verhaal: bijna een Bijbel met aanpassingen voor de huidige tijd.
- 'Operatie RommelHoms' van Paul van Leeuwenkamp. Een treffend SF-verhaal. Stiekem zou ik het wel waarderen als het echt zo zou gaan.
- 'Wellnesscentrum Bomenbad' van Joost Uitdehaag. Opnieuw een mogelijke favoriet. Weet heel goed te beschrijven wat we nu eigenlijk willen behouden.
- 'Elektriciteit' van Joke Adam. Een sterk verhaal met een LGBTQ-aspect en dat is ook verfrissend.
- 'De torens van Midland' van Hay van den Munckhoven. Een wereld die totaal veranderd is en door alle veranderingen bijna historisch aanvoelt. Hier geen techoplossingen of grote maatschappijen.
- 'Jetski' van Jorrit de Klerk. Een lief verhaal, dat tegelijk toch een 'punch packt', omdat het wel degelijk een mogelijke oplossingsrichting voor ons huidige probleem aanwijst. Ook een van mijn favorieten.
- 'Vijf ijsberen' van Charles van Wettum. Een totaal veranderde maatschappij ver in de toekomst. Toch blijven mensen mensen en blijft liefde liefde.
- 'Vier seizoenen van Salomé' van Peter Kaptein. Intrigerend verhaal over een (jonge?) vrouw die alles heeft wat haar hartje verlangt. Of alles?
- 'De erfenis' van Krista Noor. Een soort coming of age story tegen een zeer moeilijke achtergrond. De vrouw in kwestie is geen tiener meer, maar haar ontwikkeling komt wat later, gedwongen door omstandigheden. Hoopvol einde.
- 'Sliksporen' van Marleen Oosterbaan. We denken soms dat het leven maakbaar is, maar de natuur heeft haar eigen wetten.
- 'Het reservaat' van Karel Smolders. Een intrigerend verhaal over een mogelijke toekomst.
- 'De Siberische Rivièra' van Theo Barkel. Het is niet te hopen dat we op deze wereld afstevenen. Zelfs de optimistische, sterke hoofdpersonen uit dit verhaal krijgen het zwaar te verduren.
- 'Prometheus Mechanica' van Terrence Lauerhohn. Dit is een verhaal voor ervaren SF-lezers. Het ging mij boven de pet.
- 'Getijdenschatten' van Tais Teng en Jaap Boekestein. Een leuk avonturenverhaal dat toch helemaal past in een bundel over de gevaren van klimaatverandering.

Al met al een zeer diverse, erg mooi geschreven en kwalitatief hoogstaande bundel. Ik kan het van harte aanbevelen!

Meer recensies van Bianca366