Wat ik nou vind van 'De bijzondere woorden van Gioia '?

BibliophileSan 03 juni 2020
Zie je de bijzonder mooie ogen van het meisje op deze cover?

Zo mooi is dit boek ook! Het sijpelt je poriën binnen, plant zich je hersenen en nestelt zich in je hart.

En dat is dan niet het verhaal alleen.

Als liefhebber van taal is dit boek een juweeltje:

Gioia verzamelt woorden. Woorden uit allerlei talen, die niet één op één vertaald kunnen worden.

Woorden als het Japanse 'komorebi', wat betekent: het speciale lichteffect dat zich voordoet wanneer de zon wordt gefilterd door de bladeren van de bomen.

Of als turadh (Iers): de vlagen helderblauwe lucht tussen de wolken na een onweersbui.

Ik hou ervan!

Gioia is sowieso anders dan haar klasgenoten. Ze luistert naar andere muziek, fotografeert mensen op de rug en haar beste (en enige) vriendin Tonia is denkbeeldig.

Gioia's ouders zijn gescheiden maar vinden elkaar telkens terug in een destructieve relatie. Op een avond is Gioia hen zat en loopt ze de deur uit.

Op het terras van een gesloten café ontmoet ze Lo.

Lo behandelt haar, in tegenstelling tot de rest van de wereld, normaal. Écht. Gioia wordt verliefd.

Maar dan ineens lijkt Lo tóch niet te zijn wie hij leek.

En Gioia vraagt zich af hoe ze nu terug moet naar eerst, terwijl ze nu weet heeft van gevoelens die ze toen niet kende.

Wat je niet kent, mis je niet. Maar nu.....

Ze besluit het er niet bij te laten zitten.

Filosofie, pesten, drama, romantiek, huiselijk geweld, psychische problemen... allemaal in één prachtig boek, dat desondanks licht van toon blijft.

Een vleugje humor zo nu en dan, en de fantástische docent Bove maken het helemaal af.

In het boek komen veel verschillende mensen voor, met ieder zijn/haar eigen problemen. En ieder personage wordt met respect beschreven. Niemand wordt als 'gek' of 'maf' neergezet. Iedereen is eerst en bovenal gewoon 'mens'.

Ook de mens achter het masker dat hij/zij laat zien. En de mens achter het oordeel dat men over hem/haar heeft.

Het verhaal van die mens is niet altijd het verhaal dat jij kent.

Hier gaat de auteur ontzettend goed mee om, erg mooi!

Ik ben erg enthousiast over dit boek en geef het met veel plezier 5 duimpjes

Meer recensies van BibliophileSan