Wat ik nou vind van 'de Zwaluwman'?

BibliophileSan 22 juni 2020

'Hij strekte zijn hand uit, als een man die een goede deal sloot. Maar Anna was geen man, dus ze deed wat ieder klein meisje doet als haar papa zijn hand uitstrekt. Ze hield hem vast.' (p.57)

Het is eind 1939 en de Anna wacht tot haar vader terugkomt van zijn belangrijke vergadering.  Met haar 7 jaar is ze behoorlijk 'voorlijk', volgens de mensen om haar heen.

Als het besef  komt dat haar vader net meer teru kán komen, weet ze niet wat ze moet. Tot een lange, magere man haar onder zijn hoede neemt. De man heeft iets dat haar aan haar vader doet denken, onder andere zijn gevoel voor talen. Hij spreekt zelfs de taal van vogels!

Anne besluit hem te vertrouwen en met hem mee te gaan. Ze gaan Krakau uit en het bos in. Gedurende een aantal jaar zwerven ze tussen steden en bossen, gevaar en stilte.

Anna groeit op naast haar mysterieuze beschermer en de lezer ziet hoe zij steeds meer de dingen doorgrondt, begint te snappen.

Maar als lezer blijf je ook met vragen zitten: wie is nou deze 'Zwaluwman', wat deed hij voor hij op de vlucht sloeg?  Het open einde maakt dit er niet minder op.

Wat dit boek mooi maakt is m.i. vooral het prachtige taalgebruik.

Zinnen die klinken als een klok, die je nog eens overleest om er even langer van te kunnen genieten.

'... het verlies van menselijkheid opent de poorten tot talloze gruwelijkheden.' (p.217)

En, ondanks het zware onderwerp, wordt het boek zelf dat niet. Natuurlijk mede omdat de lezer het verhaal beleeft door de ogen van een kind, maar het lijkt of er een filter over het verhaal ligt, die het geheel een sprookjesachtige magie lijkt te geven.

En natuurlijk zijn de metaforen van de Zwaluwman waarachtig mooi gevonden; de wolven en de beren die gedurende het hele boek terugkeren.

Na 242 pagina's is het boek uit, maar het verhaal, zoals gezegd, niet af.

Vaak vind ik dat een boek met veel minder pagina's beter was geweest, doordat daarmee onnodige zijpaden voorkomen waren.

In dit geval had het boek van mij nog wel langer mogen duren.  Ik heb er van genoten!

Meer recensies van BibliophileSan