Wat ik nou vind van 'Duister Meesterschap'?

BibliophileSan 28 oktober 2019
Dit boek kreeg ik aangeboden in het Selfpub-café; een leuke manier om als lezer kennis te maken met selfpub schrijvers, en voor de schrijvers een mogelijkheid hun boeken onder de aandacht te brengen.
Eerder plaatste ik al eens een interview met Jurgen Bulterman, de auteur van 'Duister Meesterschap'.

In barre tijden zul je jezelf soms moeten afvragen: "Hoe ver wil ik gaan? Wat is voor mij de grens van wat ik over heb voor 'het grotere goed'? En wat als ik wél over die grens heen moet gaan?"
En als we het over barre tijden heben, is WOII natuurlijk de overtreffende trap hierin.

Twee broers, van buiten hetzelfde, van binnen compleet anders. Hun opvattingen zorgen voor een breuk, en een keuze.

Twee vrienden, net afgestudeerd van Harvard. Zij krijgen een aanbod, dat hun leven zal veranderen. Ze gaan hierop in. Deze twee jongens, Will en Jake, konden van tevoren nooit hebben geraden waar deze beslissing hen zou gaan brengen.

Nick Darcy, meesterbrein van de Office of Strategic Services (OSS), heeft een plan. Wanneer dit plan werkt, zal het effect hebben op het verloop van WOII en daarmee op de hele wereld.
Jake en Will zijn cruciaal voor dit plan. Beide jongens worden klaargestoomd, maar is dat voldoende? Zijn ze voldoende voorbereid op hun taak, de consequenties die deze met zich meebrengt? En zijn ze wel volledig op de hoogte van het plan?

Een boek vol gevaar, samenzweringen, spionage en vriendschap.

De complete waanzin die WOII heet, is niet vreemder dan de geruchten, 'broodje Aap-verhalen' die nu ook nog de ronde doen, en die Bulterman verweven heeft in zijn verhaal.
Op een volstrekt natuurlijke wijze, het zou zomaar de waarheid kunnen zijn, maakt de lezer WOII van begin tot eind mee aan de zijde van Jake en Will.
Van vertrouwen tot verraad, van familie tot vijand, van jongens tot mannen.

Ik moet toegeven dat ik af en toe met het volgen van de strategische plannen wel wat moeite had. Dat ligt zeker aan mij zelf, ik heb nog moeite met de strategie van de indeling van de vaatwasser, dus laat dit je niet afschrikken.
Daarbij kwam er altijd wel weer een moment dat het kwartje (net als het blokje in de vaatwasser) viel, waardoor het weer prima te volgen was.

'Duister Meesterschap' is het debuut van Jurgen Bulterman, waar hij 5 jaar aan heeft gewerkt. En dat laatste is te merken: er is duidelijk veel aandacht aan besteed.
Dat het een debuut is, is slecht voor te stellen. De manier van schrijven sleept je mee, houdt je vast en blijft weg van cliché's.
Dialogen zijn geloofwaardig, evenals de ontwikkelingen van (met name) de personages Jake en Will, die zichzelf de aan het begin van dit blog genoemde vragen regelmatig moeten hebben gesteld

Met ruim 400 pagina's en een buitengewoon verhaal is dit geen boek dat je 'even tussendoor' leest.
Het is een boek dat je aandacht vraagt én vasthoudt.

Ik hoop dat deze auteur nog méér voor ons in het vat heeft.
Voor 'Duister Meesterschap' geef ik 4,5 duim!

Meer recensies van BibliophileSan