Wat ik nou vind van 'Gedraag je'?

BibliophileSan 05 april 2021
Ik wil graag de auteur bedanken voor het recensie-exemplaar dat zij me toestuurde.
Waarschuwing vooraf;
In 'Gedraag je' gaat het om een zeer agressieve serieverkrachter.  Wanneer je hier gevoelig voor bent, is dit wellicht niet het boek voor jou.
Het boek is gechreven vanuit diverse perspectieven: dat van rechercheurs Demi en Luuk, dat van Alexandra, één van de slachtoffers van de verkrachter, en dat van de hufter zelf.
Luuk neemt de zaak behoorlijk persoonlijk op, aangezien zijn nichtje Anna óók een slachtoffer is. Samen met Demi stort hij zich op het vinden van de dader.
Alexandra is een studente die het gewoon leuk voor elkaar heeft: een fijne familie, leuke vrienden, top studentenwoning, lekker uitgaan... maar na die ene nacht is haar hele leven ingestort. Bang en beschadigd schuilt ze bij haar ouders, en wanneer ze tóch eens buiten de deur is, is de dader daar direct van op de hoogte. Het lijkt erop dat hij haar kent, hij weet dingen van haar. Maar wie is hij dan?
En dan is er ineens een verdachte, iemand die in het plaatje past, die aan verschillende slachtoffers gelinkt kan worden. Hebben Demi en Luuk de zaak opgelost?
Wat me als eerste opviel is dat het boek duidelijk een betere redactie had mogen hebben. Naast de d/t fouten staan er behoorlijk wat stijlfouten in en zinnen die niet lekker lopen.
En dat is jammer, want dat haalde voor mij persoonlijk de focus van het verhaal af, ik kan daar moeilijk overheen lezen.
Het verhaal zelf is heftig. Natuurliik, het gaat over een serieverkrachter dus dat is te verwachten. Het zijn echter niet de details van de aanvallen die het zo'n heftig boek maken, als wel de gevolgen ervan voor de slachtoffers.
Hun constante angst, alertheid, nachtmerries en paniekaanvallen... je zult er maar mee moeten dealen! Ongelooflijk zwaar lijkt het me!
Alexandra is als personage prima uitgewerkt, als lezer weet je al snel wat voor type vrouw het is en kun je haar keuzes redelijk volgen.
Ook Luuk, de rechercheur die thuis geniet van zijn mooie gezin en daardoor zijn werk aankan, tót het zijn nichtje betreft... een geloofwaardig personage waar je je prima in kunt verplaatsen.
Demi daarentegen had van mij óf meer uitgediept mogen worden, óf haar thuissituatie zou geschrapt kunnen worden. Het voegt niets toe en komt over als pagina-vulling.
Er zijn legio goed verkochte boeken waarbij een vrouwelijke rechercheur uit een lastige thuissituatie komt, of een verleden heeft dat haar werk beïnvloedt, maar dat wil niet zeggen dat iedere politievrouw dit nodig heeft in een boek.
De verhaallijn is prima, het boek leest prima weg en de spanning wordt, mede door de diverse perspectieven, goed opgebouwd.
De dader had ik al vrij snel in het oog, het was wachten op de bevestiging. Niet dat dit al snel duidelijk wordt gemaakt door de auteur, maar een gevoel dat ik had en dat juist bleek te zijn.
Tijd voor de score: ik geef 'Gedraag je' een fijne 3,5 duim!

Meer recensies van BibliophileSan