Wat ik nou vind van 'het geheim van het Klavertjesplein '?

BibliophileSan 08 oktober 2020
Allereerst wil ik Michael Reefs bedanken voor het recensie-exemplaar!

Ik las nog niet eerder iets van deze auteur, maar de omschrijving van dit boek maakte me ontzettend nieuwsgierig! De waanzinnig toffe cover (zowel de hardcover als de omslag) versterkte mijn nieuwsgierigheid en ik was dan ook erg blij dat ik een recensie-exemplaar toegestuurd kreeg.
Al 50 jaar leven de bewoners van het Klavertjesplein met een angst: zodra de klokken van het Torenhuis slaan, spoeden ze zich naar binnen en sluiten ze alle deuren en luiken. Er waart dan  iets kwaadaardigs over het plein en buiten zijn of ernaar kijken is levensgevaarlijk.
Toch weet niemand precies hoe of wat. Behalve misschien de ouderen, een 6tal bijzondere figuren die 50 jaar geleden meegemaakt moeten hebben hoe het Torenhuis werd gebouwd om het Kwaad in op te sluiten.
Rick, Sophie, Doortje en Jerry besluiten de ouderen vragen te gaan stellen. Waar is iedereen zo bang  voor?  Wat is er 50 jaar terug gebeurd? En wat al het Torenhuis geopend wordt?
Vragen stellen blijkt echter geen ongevaarlijke bezigheid, het viertal wordt van meerdere kanten tegengewerkt en al snel blijkt er géén weg terug te zijn...

Met ontzettend veel fantasie heeft Michael Reefs een soort droomwereld gecreëerd waarin alles mogelijk is: van mythische wezens tot tijdsprongen, van magische huizen tot betoverde schilderijen. Met als onderliggende boodschap: niet zomaar oordelen over een ander: dat kan ontzettend pijnlijk zijn en vergaande gevolgen hebben!
Door de grenzeloze fantasie van de auteur, vond ik het hier en daar wat 'over the top'.  Er gebeurde soms zó veel, sommige dingen zonder reden of logica, dat ze i.m.o. ook weggelaten hadden kunnen worden.
Hoe vriendelijk de titel ook mag klinken ('Klavertjesplein' klinkt lieflijk, niet waar?), het is een spannend boek waarin ook best enge dingen gebeuren.
Voor jongere kinderen is het misschien wijs om even met een schuin oog mee te lezen óf als ouder het boek eerst zelf even te lezen. Sowieso altijd een aanrader, weten wat je kind leest.
Dan nog een speciale vermelding voor de illustraties: paginavullende zwart-wit  illustraties  die rechtstreeks uit een animatiefilm lijken te komen, en waar je niet zomaar aan voorbij bladert.
Het verhaal heeft een afgerond eind, maar geeft de aftrap naar een nieuw avontuur van de 4 vrienden.

Goed, tijd voor het eindoordeel!
'Het geheim van het Klavertjesplein' krijgt van mij... 3 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan