Wat ik nou vind van 'Het vlindermeisje'?

BibliophileSan 04 februari 2020
'Als kinderen werden ze ontvoerd. Een zus ontsnapt, de ander is nog steeds niet terecht...'

De cover van dit boek sprak me echt direct aan, evenals de beschrijving ervan.

In dit boek lezen we vanuit het perspectief van Naomi, de ontsnapte zus die de cover aanhaalt, en vanuit dat van Celia, een twaalfjarig meisje dat op straat leeft met haar vrienden Rich en Stoner.

Zowel Naomi als Celia heeft een jonger zusje dat bescherming nodig had.
Naomi's zusje is achtergebleven toen zij wist te ontsnappen van haar ontvoerder, 20 jaar eerder.
Naomi heeft van alles verdrongen van die tijd en weet niet meer hoe haar zusje heet, of hoe ze van hun achternaam heetten destijds.
Inmiddels is ze bijna 30 en een succesvol detective; ze richt zich vooral op het opsporen van ontvoerde en vermiste kinderen. De zaak die ze het liefst oplost is natuurlijk die van haar zus; zou zij nog leven? En hoe kan ze haar terugvinden met zo weinig aanknopingspunten?

Celia is haar ouderlijk huis ontvlucht toen haar moeders vriend niet van haar af kon blijven en niemand haar geloofde. Stiekem zoekt ze haar jongere zusje nog wel eens op; ze wil zeker weten dat zíj niet zijn volgende slachtoffer wordt.

In haar zoektocht naar haar zus komt Naomi in de stad waar Celia op straat woont.
Celia wil niets weten van Naomi, maar Naomi is geïntrigeerd door het meisje en zowkt haar met regelmaat op.

De karakters in dit boek zijn bijzonder goed uitgewerkt; Celia's fascinatie voor vlinders is ontzettend mooi beschreven en als lezer is het niet meer dan logisch dát ze die fascinatie heeft.
Je voelt de noodzaak van Naomi's zoektocht en wil niets liever dan dat deze slaagt.

Ondanks de gruwel die de meisjes in dit boek meemaken, is het toch ook een feelgood-roman.

Het plot is niet verrassend, maar leest heerlijk weg. Het uiteindelijke lot van Celia net zo.
Je verwacht het al en het voelt goed dat het zo eindigt voor haar.

Maar hoewel het boek redelijk voorspelbaar is, leest het als een trein.
Een erg prettige vertelstijl, fijne personages met een behoorlijk achtergrondverhaal en een vleugje spanning maken dat dit boek binnen no time uit was en met een goed gevoel werd dichtgeslagen.

4 duimpjes voor 'Het vlindermeisje'!

Meer recensies van BibliophileSan