Wat ik nou vind van 'Wie zonder zonde is'?

BibliophileSan 26 april 2020
Dit recensie-exemplaar ontving ik van HarperCollins, waarvoor veel dank!

'Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen'.
Of je gebruikt die steen om je vriendje de hersens mee in te slaan. Dat deed Robert als 11jarige. Tenminste, hij is degene die werd aangewezen als schuldige. Hij werd immers, onder het bloed, naast het slachtoffer gevonden.

Inmiddels is Robert 39, en leidt een beetje een triest bestaan. Geen vrienden, geen contact met familie, een zielloos appartementje, en zojuist ontslagen.

Dan gebeuren er twee dingen vrijwel gelijkertijd: hij krijgt bezoek van een journaliste, Lexa, die een boek over hem wil schrijven én er wordt een meisje gevonden, vermoord.  De manier waarop doet denken aan de moord op Max Sander, 28 jaar geleden.

Rechercheur Carl Edson krijgt de leiding over het  onderzoek. Hij kan er niet omheen de zaak van toen onder de loep te leggen, want de omgeving én de hoofdrolspelers lijken een comeback gemaakt te hebben...

Een goed geschreven thriller, waar de 'wie' niet zo moeilijk te bedenken is, maar de 'waarom en hoe' meer de vraag zijn.
Het verhaal zit strak in elkaar, klopt aan alle kanten en heeft een prima spanningsopbouw.
De afwisseling tussen het heden en verleden zorgen voor achtergronden en zijn prima te onderscheiden vanwege de aanduiding boven de 'in het verleden-hoofdstukken'.
Een dikke 400 pagina's garantie voor een paar fijne leesuurtjes!

Ik begrijp dat de auteur een eerder boek schreef, 'Wie zint op wraak', en ik vermoed dat ook dat boek over rechercheur Carl Edson gaat, vanwege 2 zinspelingen van hem over een eerdere zaak.
Het boek is desondanks  ook prima te lezen als stand-alone.
Ik ben echter wél zo enthousiast over dit boek, dat ik overweeg om het eerdere boek óók aan te schaffen!

De score? 4 duimpjes!

Meer recensies van BibliophileSan