Goed opgebouwd verhaal

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Het Feest door Brigitte Audiens:
Het Feest werd geschreven door Elizabeth Day. Ze is een Britse schrijfster alsook een journaliste.

Dit boek is heel goed opgebouwd. De spanning stijgt, naarmate het verhaal verder gaat. Het geeft ons een inzicht in de jaloezie van Martin Gilmour, een arbeiderszoon, op het leven van Ben Fitzmaurice, zoon uit een aristocratische familie.
De vader van Martin stierf toen zijn moeder acht maanden zwanger was van hem, zijn moeder heeft hem nooit echte liefde gegeven. Ben daarentegen komt uit een warm gezin.

De klasse-verschillen komen hier zeer zeker aan bod. We zitten midden in het hart van de Britse upper-class.

Het verhaal start direct goed vanaf de eerste pagina in de verhoorkamer. Het verhoor gaat over een heel extravagant feest van de familie Fitzmaurice. Dan komt al snel de vraag “Wat gebeurde er?”

De verslagen van de verhoorkamer worden afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van Lucy, de echtgenote van Martin. Zij geeft haar versie van de gebeurtenissen. Deze afwisseling geeft ons een ander gezichtspunt in het hele verhaal, wat interessant is om te vergelijken.
Welke verschillen merken we op in de herinneringen van hetzelfde feest door twee verschillende personen ?

We ontdekken wat het woord “boezemvriend” na 25 jaar betekent voor Martin, de lower-class en voor Ben, de upper-class. Via flashbacks zal Martin ons vertellen hoe hij in aanraking kwam met Ben. Hoe het allemaal begon. Een beeldend verhaal waarbij alles samenvloeit tot één ontknoping.

Na al die tijd komen er ook de echtgenotes bij die hun zegje willen doen. Heeft deze beïnvloeding gevolgen voor de jarenlange vriendschap ?

De roman kan je blijven boeien, omdat Elizabeth beetje bij beetje een tipje van de sluier oplicht. Ze weet de spanning vast te houden, dat is een kracht die ze kan weergeven in haar manier van schrijven.
De fragmenten wisselen elkaar af, zodat je makkelijk alle personages leert kennen.
Het ene personage is rijk, verveeld, verwend en voelt zich superieur, maar met de goede manieren en de juiste kennissen. Het andere is een schurk, nog een ander is soms wreed en niet bepaald sympathiek. Toch zijn al deze figuren en nog vele anderen samen in hetzelfde verhaal en krijg je verschillende wendingen voorgeschoteld, die je op het verkeerde been zetten.

Je krijgt een beeldende beschrijving van het nieuwe huis, waar het feest plaatsvindt. Hier kun je je perfect voorstellen hoe alles eruit ziet. Je bent erbij aanwezig. Je voelt de emoties die horen bij datgeen wat ieder personage doormaakt.

Het feest is een krachtig geschreven roman die je blijft boeien. De spanning houdt je tot het einde in zijn greep. Elizabeth neemt je echt mee naar het extravagante feest.
Een aanrader die ik 4* geef.

Meer recensies van Brigitte