Mooi verhaal dat je zeker moet gelezen hebben!

Brigitte 02 augustus 2020
Recensie van Liepie in Niemandsland door J.L. Jerbic - door Brigitte Audiens
1/8/2020

Liepie is een weesjongen van twaalf jaar en woont op een rots in zee.
Het is een plaats waar niet veel mensen wonen.

Op een dag is hij op bezoek bij zijn oude vriend, Delius en vindt hij een briefje met daarop een tekst van iemand die om hulp vraagt. Liepie vraagt aan Delius wat hij erover denkt.

Delius vertelde dat hij heel lang geleden over een legende had gehoord van een eiland dat “Niemandsland” heette. Het was een heel raar eiland en hij voelde zich er niet welkom.
Blijkbaar was het eiland vervloekt. Dus heeft Delius zijn schip omgekeerd en is terug weggevaren.

Liepie gaat naar huis, maar in gedachten is hij nog steeds bezig met het briefje. Hij praat erover met zijn beste vrienden Pietie en Flappie.

Liepie smeed plannen om naar het eiland te vertrekken om uit te zoeken wat de hulpkreet te betekenen heeft. Hij wil heel graag helpen.
Uiteraard laten zijn twee vrienden hem niet in de steek en ons vrolijk trio gaat op zoek naar een schip om hen naar Niemandseiland te brengen.

Maar dit is niet zonder gevaar.

De schrijfster neemt de lezer onmiddellijk mee vanaf de eerste zin. Je wordt direct meegezogen in het verhaal. Je leert Liepie kennen als een jongen die graag op avontuur gaat, maar soms iets te eigenwijs is. Hij denkt pas later na. Dit heeft natuurlijk gevolgen. Maar zijn vrienden kennen hem en samen vinden ze meestal wel een oplossing.
Iedere jongen heeft zijn goede eigenschappen, dat wordt heel duidelijk in het verhaal.

De karakters worden goed uitgediept, zodat je Liepie, Flappie en Pietie goed leert kennen. Je ziet ze ook evolueren naarmate hun avontuur verder gaat.
Hun vriendschap wordt sterker. Ze worden een echt team en weten dat ze op elkaar kunnen rekenen.

Ze leren onderweg andere mensen kennen. Soms goede en soms personen met slechte bedoelingen.

De gedetailleerde beschrijvingen zorgen dat je een mooi beeld krijgt van de omgeving waarin ze zich verplaatsen. De rare planten en dieren die ze tegenkomen, zoals draken, sliertslingers enz. Hierdoor beleven ze grappige en spannende momenten.

Door de levendige manier van schrijven, lijkt het alsof je mee op avontuur bent in het magische bos. De spanning wordt op de juiste manier opgebouwd en op tijd en stond afgewisseld met de nodige humor.

Er komt voldoende actie in het verhaal, zodat het verhaal geschikt is voor zowel jongens als meisjes. De magie is aanwezig o.a. door de tovenaars en de verschillende plotwendingen zorgen dat de verschillende verhaallijnen samen geweven worden tot een onverwacht einde.

Dit boek is een prachtig verhaal ontsproten uit een geweldige fantasie van een vader voor zijn dochter. Ik ben blij dat ik dit mooi en schitterend verhaal mocht lezen en zal het zeker voorlezen aan mijn kleinkinderen. Of als ze oud genoeg zijn, kunnen ze het zelf lezen.

En last but not least heeft dit boek een prachtige cover die je echt moet gezien hebben. Een voorstelling van een zeilschip en op de achtergrond Niemandsland. De cover werd ontworpen door Joanne zelf.

Een echte aanrader die 5* waard is, mocht ik er meer kunnen geven, zou ik het doen.

Bedankt dat ik Liepie in Niemandsland mocht lezen

Meer recensies van Brigitte