Superspannend boek voor jongens en meisjes vanaf 9jaar

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie van Ottilie en de Monstermacht - deel 2 - Rhiannon Williams door Brigitte Audiens

Dit is het spannende tweede verhaal van de trilogie over Ottilie Bolder. Het meisje dat, samen met Fiep, haar broer Wallie ging zoeken in Fort Fiori. Maar in plaats van terug te keren, bleven ze daar om een opleiding te volgen tot drochtenjagers.

Nadat de leiders ontdekt hadden dat Ot(tilie) een meisje was, mocht ze toch verder de opleiding volgen tot jager. Normaal is deze enkel bestemd voor jongens. Door deze uitzondering maakt ze niet alleen vrienden, maar ook vijanden. Het wordt haar niet door iedereen gegund.

De vriendinnen die ze maakte onder de slovies (de hulpjes in het fort) steunen haar. Eveneens haar broer Wallie en hun groepje vrienden waaronder Zoef, Ed, Leo en Perry zijn tevreden over deze beslissing.

Leo is haar mentor. Hij is de kampioen van vorig jaar. Samen met de zwerfsluiper Maestro vliegen ze door de lucht om de monsters te zoeken. Hij leert haar zoveel mogelijk, zodat ze later alleen op jacht kan gaan en zichzelf leert te verdedigen. Tijdens een dergelijke vlucht merkt Ottilie een duistere figuur op die ronddwaalt in het bos. Hij of zij heeft een kap op, zodat ze niet kan zien wie het is. Wie zou dat zijn ? En wat doet ze daar ?

De monsters komen dichterbij het Fort Fiori en plotseling dringt er eentje de kamers binnen van de weerloze meisjes. Ottilie is juist in de buurt met Perry en ze rennen naar de kamer om te helpen. Na een moeilijk gevecht wordt het monster overmeesterd en keert de rust terug.

Op dat ogenblik denkt Ottilie dat ook de andere meisjes de kans moeten krijgen om te leren vechten. Als ze in gevaar zijn, zou het toch goed zijn om zich te kunnen verdedigen.

En hier kennen we Ottilie weer terug. Onzeker en soms bang, maar ze komt wel op voor haar vrienden. Krijgen ze toestemming ?

Welke avonturen gaan onze rekruten nog meer tegemoet om het mysterie op te lossen ? Welke vloek heerst er over de Engte ? Wie is er te vertrouwen en wie is er slecht?

Rhiannon Williams schrijft opnieuw in haar gekende vlotte schrijfstijl. Het verhaal neemt je onmiddellijk verder mee op reis. De verschillende personages komen weer terug tot leven. Je kan de emoties tot in de puntjes van de tenen voelen.

De gedetailleerde beschrijvingen geven je een beeld van de omgeving. Op die manier kan je de vergelijking maken hoe het bos en de monsters zich aanpassen na al die tijd.
De trainingen geven je een beeld hoe intensief iedereen meewerkt aan het doel dat ze voor ogen hebben. Ze gaan om te winnen. Je voelt de spanning, de onrust.

Ottilie levert een zware strijd zowel fysiek als emotioneel. Ze doet haar best om niemand teleur te stellen. Ze blijft moedig, maar af en toe slaat de twijfel toe.

De vragen die ze heeft, laat ze niet onbeantwoord. Koppig als ze is, gaat ze op zoek naar de waarheid.

In dit tweede deel leren we de vriendinnen van Ottilie beter kennen. Zeker de meisjes Skip,Alba, Mira en Gracia.

Door de samenwerking en/of tegenwerking van de verschillende personages, drochten, leiders ... zijn we weer vertrokken voor een tweede reis naar een magische wereld die wonderbaarlijk spannend is.

De drang om dit boek in éénmaal uit te lezen is zeker aanwezig.

En daarna is het vol ongeduld wachten op deel 3 Ottilie en De Welkende Wereld dat in het najaar 2020 zal verschijnen.

Ottilie en de Monstermacht is wederom superspannend en geschikt voor meisjes en jongens vanaf 9 jaar.

Welverdiende 4*

Meer recensies van Brigitte