Gelezen voor
“In de boekenkast “

Recensie Weg naar Milos - C.M.M. Dellamonte door Brigitte Audiens

Het huwelijk van Catharina is op de klippen gelopen. Haar man is een relatie begonnen met een jonger iemand die hij mooier vond.
Catharine heeft nog enkele mislukte relaties gehad, en nu is haar zelfvertrouwen onder nul gezakt. Ze beslist om zichzelf te trakteren op een reisje naar Milos. Één van de Griekse eilanden.

Als ze daar aankomt, wil ze alleen maar genieten van een welverdiende vakantie. Het eiland is werkelijk een paradijs op aarde. Het uitzicht van het terras van haar hotelkamer kijkt recht uit op zee.

De natuur is prachtig, de witte stranden, blauwe zee, aangename temperaturen. Ze komt direct in de vakantiesfeer. En wat haar ook nog opvalt zijn de Griekse mannen. Ze noemt ze bij zichzelf de Griekse halfgoden. Haar zelfvertrouwen groeit met de dag.
Catharina wordt op handen gedragen. Ze voelt zich goed in haar vel en dat doet haar stralen.

Als ze op een terrasje zit te genieten van een frappé merkt ze een oudere dame op een bankje op. Ze wordt door iedereen gelukgewenst, maar de korte ogenblikken dat ze alleen is, ziet Catharina dat er tranen over haar wangen rollen.
Ze vraagt zich af welk verdriet deze dame heeft, maar voor ze iets kan vragen is het tijd om te vertrekken naar haar afspraak.

Enkele dagen later ontmoeten ze elkaar toevallig weer en Catharina stelt zichzelf voor. De dame blijkt Yiayia te zijn. Een oude, wijze vrouw die door iedereen op het eiland gekend is. Ze weet wie Catharina is, ze had haar zelfs al verwacht. In haar dromen had ze haar reeds ontmoet en ze weet dat er grootse plannen in het verschiet liggen. Maar daar zal Catharina vanzelf wel achterkomen.

C.M.M. Dellamonte schrijft heel vlot en gedetailleerd. Je kan het eiland in al zijn pracht voor je ogen zien verschijnen. Je proeft het lekkere eten alsof je mee aan tafel zit.

Het karakter en de levenslust van Catharina worden goed beschreven en je ervaart de evolutie doorheen het verhaal. Je voelt dat ze opnieuw gelukkig wordt, beslissingen kan nemen. Zelfvertrouwen kan opbouwen. Dankzij de humor is het een veelzijdig verhaal geworden dat in een leuke sfeer geschreven is.

Je maakt kennis met een Griekse familietraditie die uitermate mooi en gevoelig is, dat het toch zeker een mooi boek is om mee in je koffer te steken als vakantielectuur.

In principe geeft de schrijver je een culinaire rondleiding op de Griekse eilanden waardoor je onmiddellijk in de vakantiestemming komt.

Wat ook zeker en vast een pluspunt is voor dit mooie boek zijn de tekeningen die je voor elk hoofdstuk kan terugvinden. Ze werden gemaakt door Virginie Suys. Werkelijk een streling voor het oog.

Deze debuutroman heb ik met plezier gelezen en verdiend 4,5*

Reacties op: Veelzijdig verhaal