Mijn favoriete klassieker

brittmariasbooks 01 januari 2021
De geïllustreerde wereldklassiekers van Blossom Books wisten mijn interesse te wekken om klassiekers op te pakken. Normaal voegen klassieke boeken en ik niet zo. Dus ik was een beetje verbaasd hoe snel en hoe leuk ik Frankenstein vond, maar ook hoe weinig ik eigenlijk van het verhaal wist.

Maria Postema's hertaling heeft daar zeker bij geholpen. In het Nawoord vertelt Postema hoe ze de twee versie's van het verhaal uit 1818 en 1831 (ja, er waren blijkbaar twee versie's. Weer iets geleerd) heeft gecombineerd tot de ultieme hertaling.

De illustratie's van Sophie Pluim zijn ook heel mooi en gaven een extra laag aan de leeservaring.

Frankstein is een briefroman. Er is een verhaal in een verhaal in een verhaal. Ik had nog nooit zoiets gelezen, maar het beviel me wel. Op dit moment zie ik Frankenstein als één van mijn favoriete klassiekers is (alhoewel ik niet veel klassieker heb gelezen). Ik ben vooral benieuwd naar de andere wereldklassiekers van Blossom Books, want ik wil weten hoe ik die verhalen zal ervaren. Hopelijk zal het net zo positief uitpakken als bij Frankenstein. (En dan heb ik ook een goede reden om de mooie editie's te kopen)

Meer recensies van brittmariasbooks