Kleinste kwaad.

Carmenvanderpol 16 april 2024
Ik kreeg de kans om het boek Kleinste kwaad van Floris Kleijne te lezen. Het boek is een vervolg op zijn debuutthriller Klaverblad. Als je het eerste deel (nog) niet gelezen hebt mis je in het begin wat informatie over de achtergrond van de hoofdrolspelers, Roelant en Zorah. Maar gaandeweg wordt dit steeds meer duidelijk en voel je waar de spanning die er tussen hun heerst vandaan komt. Het boek gaat over een ontvoering van 5 kinderen met rijke ouders en bevat een combinatie van spanning, drama en wat romantiek. Naast de ontvoering van de kinderen, waarbij je de spanning en angst voelt van de kinderen, was er ook spanning tussen Roelant en Zorah, die er op hun beurt een drama van leken te maken. Waar je hier en daar vraagtekens hebt over de relatie tussen Roelant en Zorah voel je ook de liefde/romantiek tussen beide. Het boek bevat korte hoofdstukken die elk vanuit een ander personage zijn geschreven waardoor je het gevoel hebt dat je het verhaal vanuit die persoon beleeft. Zo beleef je vanuit Sharon, 1 van de ontvoerde kinderen, vooral hoe het haar en de andere kinderen afgaat en weet ze spannende situaties op te zoeken waarbij je je hart vasthoudt. Floris weet je tot het eind van het vehaal goed om de tuin te leiden met verschillende verdachten, waarbij er constant twijfel ontstaat over wie de ontvoering in gang heeft gezet en waarom. Hier kom je pas echt op het einde van het boek achter. Het open einde van het boek laat weten dat er een vervolg zal gaan komen.

Meer recensies van Carmenvanderpol